Czym jest engagement rate na Instagramie? Jak się go oblicza?
Engagement Instagram jest jedną z najważniejszych metryk, które należy rozważyć podczas oceny wydajności mediów społecznościowych. Im wyższy wskaźnik zaangażowania, tym bardziej oznacza to, że zwolennicy wchodzą w interakcję z tobą i twoimi treściami.
W tym artykule odpowiemy na wszystkie twoje wątpliwości w tym temacie, traktując go w sposób kompleksowy. Zaczniemy od ogólnego omówienia engagement rate, następnie przeanalizujemy jego obliczanie, kiedy powinno być wykonane oraz opiszemy kilka praktycznych narzędzi, które pomogą nam ocenić twój profil. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.
Czym jest engagement rate Instagram?
Engagement rate Instagram to wskaźnik interakcji twoich followersów z twoim kontem, postami lub relacjami. W jego skład wchodzą polubienia i komentarze, ale nie tylko: także followersi, których zdobywasz poprzez zamieszczanie treści, odsłony i wizyty na profilu.
Innymi słowy, możemy uznać engagement Instagram za zbiór interakcji, które odnoszą się do twojego profilu: znajomy, który komentuje twoje zdjęcie, polubienia, które otrzymujesz na swoich treściach, reakcje lub odpowiedzi na relacje, ktoś, kto klika w link w twoim bio lub dzieli się twoim postem, tagując cię i tak dalej.

Ze względu na fakt, że na Instagramie można wykonać dużą liczbę czynności, można wyróżnić różne kategorie engagement, na przykład:
- Response-based engagement: odnosi się do wszystkich odpowiedzi, które otrzymujesz od swoich zwolenników (komentarze, bezpośrednie wiadomości, odpowiedzi na ankiety w relacjach itp.)
- Reaction-based engagement: odnosi się do wszystkich reakcji twoich zwolenników na twoje posty lub relacje (polubienia treści, reakcje na relacje).
- Action-based engagement: odnosi się do działań podjętych przez twoich followersów w odpowiedzi na twoją sugestię (pozytywna odpowiedź na wezwanie do działania, swipe up, kliknięcie na link w bio).
- Follower-based engagement: odnosi się do wszystkich nowych zwolenników, których zdobywasz w wyniku publikacji swoich postów lub relacji.
- Sharing-based engagement: odnosi się do działań wykonywanych na twoich treściach przez nowych użytkowników, którzy znaleźli cię dzięki hashtagom, tagom lokalizacyjnym lub tagom z innych profili.
Ze względu na to, że istnieją różne rodzaje zaangażowania na Instagramie, nie istnieje tylko jeden wzór na obliczenie engagement rate, ale można zastosować ich kilka w zależności od ocenianego przez nas wskaźnika metrycznego. Oto kilka wzorów na obliczenie engagement rate Instagram.
Jak obliczyć engagement rate Instagram: formuła
Pierwsza, bardziej ogólna formuła obliczania engagement rate IG obejmuje proste czynniki, takie jak średnia liczba polubień i komentarzy, które profil otrzymuje na post, podzielona przez liczbę followersów, pomnożona przez 100:

Procent, który uzyskujesz, wskazuje, ile osób średnio wchodzi w interakcję z twoimi postami, a więc czy są one interesujące. Ten wzór jest najczęściej stosowany do obliczania zaangażowania. Jest to ten sam wzór, który jest wykorzystywany przez różne narzędzia internetowe oceniające engagement rate danego profilu.
Nawet firmy, przed podjęciem współpracy z influencerem, mają tendencję do sprawdzania jego współczynnika zaangażowania właśnie na podstawie tego wzoru. Stanowi on bowiem bardzo wyraźną ocenę tego, jak skuteczna może być sama współpraca.
Oprócz ogólnego wzoru, który uwzględnia jedynie średnią liczbę polubień i komentarzy, istnieją inne znacznie bardziej szczegółowe, które mogą być bardziej odpowiednie do pewnych celów. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze wzory:
- Engagement per Post: odpowiada procentowi osób, które skomentowały, polubiły lub zapisały pojedynczy opublikowany przez ciebie post z ogółu osób, które cię śledzą. Należy pamiętać, że zaangażowanie dla pojedynczego postu może również znacznie odbiegać od średniego zaangażowania.

- Engagement per Reach: służy do obliczania, ile osób wchodzi w interakcję z jednym z twoich postów w stosunku do całości zasięgu (reach). Wzór ten nie uwzględnia więc twoich followersów, którym dana treść się nie wyświetla, a jedynie użytkowników, którzy faktycznie ją widzą (niezależnie od tego, czy są twoimi followersami, czy nie).

- Engagement per Story: odpowiada procentowi osób, które wchodzą w interakcję z twoją pojedynczą relacją (odwiedzając twój profil, dodając reakcję lub komentując ją), wśród osób, które ją obejrzały.

To tylko kilka przykładów, ponieważ istnieje wiele metryk, które można analizować. W każdym razie, aby wyliczyć konkretny współczynnik zaangażowania, wystarczy obliczyć proporcje między akcją, którą chcesz przeanalizować, a całkowitą liczbą twoich followersów, wyświetleń czy reakcji.
Wszystkie informacje do wyliczenia wskaźnika zaangażowania znajdują się w Instagram Insights, funkcji udostępnionej przez Instagram wszystkim kontom firmowym. Wewnątrz znajdziesz wszystkie parametry do obliczeń, podzielone według kategorii.
Engagement rate Instagram: ile powinien wynosić?
Wróćmy do dyskusji o głównym engagement rate (średnia liczba otrzymanych polubień i komentarzy, podzielona przez twoją liczbę followersów, wszystko pomnożone przez 100). Istnieją różne zakresy interpretacji wyniku uzyskanego dzięki zastosowaniu wzoru.
Wskaźnik zaangażowania odpowiada wartości procentowej, która zwykle mieści się w przedziale od 0,1% do 10%.
Według badań przeprowadzonych przez Influencer Marketing Hub, im większa liczba followersów danego profilu, tym wskaźnik zaangażowania będzie zazwyczaj niższy. W związku z tym naturalne będzie posiadanie wysokich wskaźników zaangażowania na Instagramie przy posiadaniu profilu z około 1000 followersów.

Według Phlanx, profil posiadający od 1000 do 3000 followersów rejestruje średni wskaźnik zaangażowania na poziomie 5,6 procent, podczas gdy odsetek ten znacznie spada w przypadku większych kont. 20 000 followerów odpowiada średniemu wskaźnikowi zaangażowania na poziomie 2%, a 1 mln followerów około 1%.
W rzeczywistości możliwe jest znalezienie znacznie wyższych lub znacznie niższych procentów, ponieważ profil z 1000 followersów może z łatwością przekroczyć 10%, a ten z kilkoma milionami followersów może walczyć o osiągnięcie 1%. Typowym przykładem działania tego mechanizmu jest konto Nike na Instagramie, które przy 142 milionach followersów ma wskaźnik zaangażowania na poziomie 0,2%.
Możemy wyjaśnić to zjawisko, analizując sposób działania samego serwisu społecznościowego. Algorytm Instagrama najpierw pokazuje użytkownikom posty i relacje kont, z którymi w przeszłości wchodzili w największą interakcję. Faworyzuje to mniejsze profile, ponieważ mają one możliwość interakcji ze wszystkimi swoimi followersami (być może również dlatego, że są to osoby, które znają się na żywo), podczas gdy możliwość ta jest wykluczona w przypadku większych profili.
Można zatem stwierdzić, że nie istnieje optymalny wskaźnik zaangażowania, ponieważ wszystko zależy od liczby posiadanych followersów. W każdym razie możemy powiedzieć, że dobre zaangażowanie na Instagramie wynosi od 1% do 3,5%.
Engagement rate Instagram: narzędzie do obliczeń
Jeśli nie chcesz ręcznie obliczać swojego współczynnika zaangażowania na Instagramie, możesz polegać na jednym z poręcznych narzędzi dostępnych online. Zrobią to za ciebie automatycznie. Przyjrzyjmy się kilku najpopularniejszym kalkulatorom zaangażowania na Instagramie poniżej.
W sieci można znaleźć kilka stron, które pomogą ci obliczyć twój współczynnik zaangażowania followersów; najbardziej znaną jest zdecydowanie Phlanx.com.

Kolejnym narzędziem, które polecamy jest Kicksta, jedna z najlepszych platform dostępnych online. Oprócz kalkulatora zaangażowania (dostępnego tutaj) oferuje różne usługi związane z organicznym wzrostem i prowadzeniem twojego profilu na Instagramie.
Aby uzyskać bardziej kompleksową analizę swojego profilu, skorzystaj z InBeat.com. Korzystając z tej platformy, możesz szczegółowo obliczyć współczynnik zaangażowania swojego profilu z uwzględnieniem indywidualnych wartości każdego postu.
Aby uzyskać dostęp do serwisu, przejdź ze strony głównej i zjedź w dół, aż dojdziesz do czarnego banera na końcu strony. Tam znajdziesz „Instagram Engagement Rate Calculator” lub „TikTok Engagement Rate Calculator”. Kliknij na niego, a zostaniesz przekierowany bezpośrednio do narzędzia do przeprowadzenia obliczeń.
Częste pytania i odpowiedzi
Jeśli nadal masz wątpliwości dotyczące engagement rate Instagram, trafiłeś we właściwe miejsce. Przyjrzymy się pytaniom najczęściej zadawanym przez innych czytelników i odpowiemy na nie.
Wskaźnik zaangażowania na Instagramie to wskaźnik interakcji twoich followersów z twoim kontem, postami lub relacjami. Obejmują one polubienia, komentarze, odsłony i wizyty na profilu.
Aby zwiększyć wskaźnik zaangażowania na swoim profilu, możesz zastosować kilka wskazówek. Pamiętaj o tym, jak działa algorytm Instagrama, zaplanuj publikację swoich treści i zbadaj, kim są twoi followersi (jakie są ich ulubione treści).
Do obliczenia wskaźnika zaangażowania na Instagramie można użyć kilku metod. Pierwsza, bardziej ogólna formuła obliczania zaangażowania IG, jest równa średniej liczbie komentarzy i polubień podzielonej przez całkowitą liczbę twoich zwolenników, wszystko pomnożone przez 100.
Nie ma optymalnej wartości dla wskaźnika zaangażowania IG, ponieważ zależy on od ilości followersów. Im więcej followersów, tym wskaźnik interakcji będzie niższy. Jako dobry wskaźnik zaangażowania na Instagramie możemy określić taki znajdujący się w przedziale od 1% do 3,5%.
Online można znaleźć kilka stron internetowych, które pomogą ci obliczyć wskaźnik zaangażowania twoich zwolenników. Ten, który szczególnie polecamy to Kicksta.