Gdzie szukać zleceń jako copywriter: cenne porady

gdzie szukać zleceń jako copywriter

Zastanawiasz się, gdzie szukać zleceń jako copywriter? Chcesz dowiedzieć się więcej o metodach pracy copywritera? Czytaj dalej!

Copywriter to doskonały zawód dla osób mających lekkie pióro, dobre wyczucie słowa i nieco dziennikarskiego zacięcia. Jeśli w przeszłości byłeś dobry z polskiego, ta profesja może przypaść ci do gustu.

Wielu copywriterów pracuje jako freelancerzy, stąd pytanie, gdzie szukają zleceń, dla kogo pracują i jakie mają metody pracy. Jeśli dopiero przymierzasz się do postawienia swoich pierwszych kroków w tym zawodzie, to z pewnością cię to interesuje.

W dzisiejszym wpisie prześledzimy dokładnie warsztat copywritera, odpowiadając na pytanie, czym się zajmuje, gdzie jak pracuje i ile zarabia. Dowiesz się też, gdzie copywriter może szukać zleceń i czy powinien zakładać działalność gospodarczą, czy też może szukać pracy na etacie. Zaczynajmy!

Czym się zajmuje copywriter?

Najprościej mówiąc, copywriter zajmuje się pisaniem tekstów na zamówienie. Często są to treści przeznaczone do celów marketingowych, ale nie tylko. To może być tekst na ulotce, post w mediach społecznościowych, artykuł blogowy, opis produktów w sklepie internetowym czy zawartość tekstowa strony internetowej.

Copywriterzy często specjalizują się z jednej strony w jakiejś konkretnej dziedzinie (np. branża budowlana, medyczna, beauty, prawo), ale też w typie tekstów (social media, SEO, hasła reklamowe…).

Teksty pisane przez copywriterów możemy dzielić na wiele typów, ale podstawowe z nich to: treści pod SEO (pozycjonowanie), social media copywriting (posty), e-mail copywriting (newslettery), copywriting kreatywny (slogany), sprzedażowy (opisy produktów, materiały marketingowe), treści techniczne (bardzo specjalistyczne), content writing (zawartość strony, portalu, bloga).

Niektórzy bagatelizują pracę copywritera, ale tak naprawdę zapotrzebowanie na profesjonalne usługi tego typu jest duże. Dobry copywriter nie tylko stworzy tekst wysokiej jakości, pozbawiony błędów, ale też dostosuje go do jego celu i weźmie pod uwagę intencję odbiorcy.

Gdzie i jak pracuje copywriter?

Copywriter może pracować zarówno zdalnie, jak i w biurze. To, czego najbardziej potrzebuje, to komputer z dostępem do Internetu (i warunki do pracy w spokoju), więc w zasadzie może pracować z dowolnego miejsca na ziemi.

gdzie szukać zleceń copywriter

Część copywriterów zakłada swoje własne firmy i pracuje z domu. Raczej nie ma potrzeby specjalnego wynajmowania biura, a i kontakt z klientami często ogranicza się do wymiany maili.

Inni copywriterzy znajdują zatrudnienie w firmach: agencjach marketingowych, które przyjmują zlecenia od klientów, lub w firmach, które w zespole potrzebują na stałe copywritera. Mówimy tu zwykle o specjalistach od social media, contentu, e-mail marketingu.

Gdy copywriter tylko dorabia, sporadycznie pisząc teksty, czasami wystarczy mu podpisywanie umów o dzieło lub korzystanie z pośredniczącej platformy (do tego wrócimy).

Najczęściej copywriter otrzymuje wytyczne (brief) od zamawiającego albo dowiaduje się, jakie są oczekiwania podczas wymiany korespondencji. Brief może być bardziej lub mniej szczegółowy, np. zawierać słowa kluczowe, konspekt, teksty źródłowe. Nierzadko jednak copywriter sam musi zdobyć informacje, wszystko zaplanować i jeszcze zrobić research słów kluczowych.

Gdzie szukać zleceń jako copywriter?

Odpowiemy teraz na pytanie, gdzie szukać zleceń jako copywriter. Przedstawię poniżej 5 alternatyw, z których mogą skorzystać zarówno osoby, które chcą dorobić po godzinach, jak i szukający pracy na pełny etat.

1. GoodContent

GoodContent (oficjalna strona) to polski serwis koncentrujący się wyłącznie na pośredniczeniu w zleceniach copywritingu. Oznacza to, że mogą założyć w nim konto zarówno copywriterzy, jak i ich potencjalni zleceniodawcy.

zlecenie dla copywritera goodcontent

Aby utworzyć konto na GoodContent jako copywriter, musimy wykonać proste zadanie weryfikacyjne polegające na napisaniu krótkiego (co najmniej 500 znaków) tekstu na zadany temat (np. z użyciem podanej frazy kluczowej).

Przyjmowanie zamówień polega na ich rezerwacji. Mamy 6 godzin na napisanie tekstu. Zlecenia zwykle nie są długie ani bardzo wymagające. Do tekstów dłuższych niż 4000 zzs doliczany jest czas. Po zakończeniu zadania składamy je i czekamy na zatwierdzenie, po którym następuję zapłata na nasze konto w GoodContent.

Wypłaty możemy dokonać po osiągnięciu pułapu 100 zł. Serwis pobiera prowizję 17,5%. Umożliwia rozliczanie się na podstawie faktury VAT lub umowy o dzieło, a GoodContent wystawia nam PIT. Platforma czuwa też nad tym, by zlecenie zostało opłacone.

Jest to dobra opcja dla początkujących copywriterów, którzy nie mają założonej działalności gospodarczej, chcą trochę dorobić lub spróbować swoich sił w tym zawodzie.

2. Portale dla freelancerów

Drugą opcją, gdzie można szukać zleceń dla copywriterów, są portale dla freelancerów. Znajdziesz tam propozycje współpracy nie tylko jako autor tekstów, ale też tłumacz, grafik, programista i wiele innych.

fiverr shoutout instagram

Podobnie jak GoodContent, portal dla freelancerów to dobra opcja dla osób, które nie bardzo wiedzą, jak się mogą rozliczać. Pośrednictwo platformy wiele ułatwia, a także chroni interesy obu stron, co również nie jest bez znaczenia. Rzecz jasna taki serwis pobiera prowizję za swoje usługi.

Jedną z bardziej popularnych platform tego typu jest Fiverr. To międzynarodowa strona, gdzie znajdziesz zlecenia dla freelancerów wszelkiego rodzaju. Oczywiście jest sporo pracy dla copywriterów w różnych językach, również po polsku.

Alternatywą może być polski portal Useme. Tam również znajdziesz zlecenia w różnych kategoriach, w tym copywritingu. Przez platformę możesz podpisać umowę lub wystawić fakturę VAT.

3. Grupy na Facebooku

Gdzie szukać zleceń jako copywriter? Oczywiście na Facebooku! Istnieje wiele grup, które specjalizują się w ogłoszeniach, a niektóre także w poradach (np. dotyczących stawek czy rozwiązywania problemów).

zlecenia dla copywritera facebook

Wśród ogłoszeń znajdziemy zarówno propozycje stałej współpracy, jak i jednorazowe zlecenia. Niekiedy też sami copywriterzy, przeładowani pracą, postanawiają podzielić się zamówieniami.

Oczywiście konkurencja jest tu nie mniejsza niż na portalach dla freelancerów, ale warto śledzić ogłoszenia na bieżąco i szybko odpowiadać. Szczególnie, jeśli akurat trafi się zlecenie w niszy, w której się specjalizujesz.

To również okazja do poznania lepiej społeczności copywriterów i specyfiki ich pracy, a także zorientowania się w stawkach. Członkowie grup informują się także o nieuczciwych zleceniodawcach.

Warto na tę okoliczność przygotować sobie portfolio i cennik, bo to pierwsze, co chcieliby zobaczyć ogłoszeniodawcy w odpowiedzi na ofertę współpracy. Należy mieć na względzie, że najczęściej preferowaną formą rozliczenia jest faktura VAT.

4. Portale ogłoszeniowe

Kolejnym źródłem zleceń dla copywriterów są portale ogłoszeniowe, takie jak OLX czy Gumtree. Za pomocą różnych filtrów możemy określić, np. jaki typ umowy nas interesuje, czy chcemy pracować zdalnie itd.

copywriter zlecenia olx

Nie jest to tak bogata baza jak Facebook, ale warto ją przejrzeć. Musimy się jednak mieć na baczności, bo portal nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności za wiarygodność oferty.

Oczywiście są też strony ograniczone do rynku pracy. Znajdziemy tam oczywiście ogłoszenia o pracy stałej, na etacie (do czego za moment wrócimy), ale też oferty na pół etatu czy inny wymiar godzin, oparte na umowie o dzieło lub B2B.

5. Agencje i firmy

Jak już zostało wspomniane, copywriter nie musi być freelancerem. Może nawiązać stałą współpracę, zasilając kadrę agencji marketingowej czy innej firmy, która potrzebuje pracownika o takich kwalifikacjach.

marketing szeptany praca

Czasami taka praca jest zdalna, częściej hybrydowa, ale bywa, że musimy na bieżąco pojawiać się w biurze. Prawdopodobnie dołączysz do zespołu i wspólnie będziecie pracować nad jakimś projektem.

Takiej pracy możemy szukać bezpośrednio u źródła albo na portalach z ofertami pracy czy też na LinkedIn, gdzie propozycji w tej branży jest całkiem sporo. To rozwiązanie dla szukających zatrudnienia na podstawie umowy o pracę.

Niektóre agencje ogłaszają się także na portalach społecznościowych i do swojego zespołu rekrutują freelancerów, współpracujących na podstawie umowy o dzieło lub B2B. Przydzielają zlecenia poszczególnym osobom, zgodnie z ich specjalizacjami.

Przeczytaj też: Zlecenia dla copywritera

Ile zarabia copywriter?

Zarobki copywriterów są bardzo zróżnicowane. Wszystko zależy od warunków zatrudnienia, regionu w Polsce, ale też doświadczenia samego autora. Może on pisać proste posty na Facebooku, a równie dobrze odpowiadać za cały content na stronie większej firmy albo kierować zespołem młodszych stażem copywriterów.

Dlatego nie będziemy w stanie odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Na ogół stawki mieszczą się w szerokich widełkach od ok. 4000 do 8000 zł brutto, w zależności od obowiązków. Zdarzają się wyższe stawki, ale też i niższe.

Na pewno pisanie prostych tekstów w oparciu o szczegółowe wytyczne nie zapewnia zarobków z górnej półki, ale już wyższe stanowiska czy umiejętności z zakresu informatyki – tak.

Copywriterzy pracujący na etacie otrzymują miesięczne wynagrodzenie ustalone z pracodawcą. Natomiast freelancerzy mają swoje własne stawki, które ewentualnie mogą podlegać negocjacjom. Podstawowa jednostka rozliczenia to 1000 znaków ze spacjami.

Jeden copywriter weźmie 12 zł za 1000 zzs, inny 25 zł, jeszcze inny 50 zł. Wszystko zależy od trudności zlecenia, doświadczenia autora i cóż… budżetu zamawiającego. Jeśli jednak korzystamy z pośrednictwa platformy dla freelancerów, musimy ponieść dodatkowe koszty.

Początkujący copywriter musi jednak wykazać się pokorą, zanim uzbiera portfolio, na podstawie którego będzie mógł dyktować warunki.

JDG czy etat: co lepsze dla copywritera?

Większość copywriterów albo stara się zatrudnić gdzieś na podstawie umowy o pracę, albo zakłada jednoosobową działalność gospodarczą. Umowy o dzieło ograniczają możliwości szukania i zdobywania zleceń.

copywriter gdzie szukać zleceń

Które z rozwiązań jest lepsze? Każde ma swoje plusy i minusy. Umowa o pracę daje poczucie stabilności i regularne dochody. Niesie też ze sobą wszystkie inne korzyści związane z płatnymi urlopami czy chorobowym.

Z drugiej strony nie pozwala zwykle na bardzo elastyczny czas pracy, a zarobki na rękę mogą być nieco mniejsze. Jeśli pracujemy dla agencji, to ona pośredniczy między copywriterem i docelowym klientem, co kosztuje. Nie mamy też takiego wpływu na dobór zleceń, a praca może stać się monotonna.

W przypadku działalności gospodarczej jesteśmy bardziej swobodni, jeśli chodzi o dobieranie zleceń, stawki, nasz rozwój i czas, który poświęcamy na pracę. Nierzadko przy jednakowym czasie pracy co w firmie możemy zarobić więcej. To też rozwiązanie dla osób nieprzepadających za korporacyjnym stylem pracy.

Trzeba jednak pamiętać, że wszystko jest na naszej głowie. Jako firma ponosimy też różne koszty, np. za usługi księgowe, prąd, sprzęt. Wszystko zależy od naszej efektywności, szczęścia do zleceń, samodyscypliny i kondycji.

5/5 - (1 vote)

Czytaj również: