Kiedy publikować na Instagramie? O jakiej porze najlepiej wrzucać posty na Instagram?
Aby zapewnić sobie organiczny wzrost i aktywnie angażować swoich obserwujących, ważne jest, by wiedzieć, kiedy najlepiej publikować na Instagramie. Jeśli dotychczas nie miałeś pojęcia, o jakiej porze lub w jakie dni wrzucać posty, dobrze trafiłeś!
W dzisiejszym wpisie wyjaśnię, kiedy publikować na Instagramie i dlaczego pora ma kluczowe znaczenie dla późniejszych efektów. Poznasz też trzy narzędzia, które pomogą ci wybrać najlepszą porę dla twoich publikacji. Przedstawię dające do myślenia statystyki, spostrzeżenia i wnioski. Dzięki temu przewodnikowi nie będziesz mieć już wątpliwości, o której godzinie publikować na Instagramie.
Zapraszam do lektury!
Kiedy publikować na Instagramie i dlaczego to ważne
Zacznijmy od krótkiego wstępu, z którego zapewne będą chcieli głównie skorzystać początkujący instagramerzy. Wyjaśnijmy, co właściwie wpływa na popularność danego profilu i jego stały rozwój wyrażony w liczbach followersów, komentarzy i lajków.
Ważna jest tematyka i to, w jaki sposób się do niej podchodzi. Ważna jest systematyczność i uporządkowanie. Nie bez znaczenia są strategie oznaczeń użytkowników i miejsc oraz używania odpowiednich hashtagów. W końcu niezwykle istotna jest sfera wizualna – ostatecznie Instagram właśnie na niej się zasadza.
Ale to nie wszystko. Istnieje jeszcze jeden czynnik, który składa się na fundament sukcesu na Instagramie. I jest nim właśnie pora, o jakiej publikujemy posty. Godzina, pora dnia, dzień tygodnia – to wszystko może mieć znaczenie. Warto się zastanowić, jakie i jak to najlepiej wykorzystać.
Aktywność followersów jest jednym z najważniejszych przedmiotów analizy na Instagramie. To dzięki tej analizie wiemy między innymi, kiedy są najbardziej aktywni, a więc kiedy potencjalnie będą gotowi przeglądać nasze nowe posty. Tyczy się to nie tylko naszych obserwujących, ale również wszystkich użytkowników, którzy do tego grona mogą dołączyć.
Dlatego właśnie pora publikacji jest tak ważna na Instagramie. Świadomość, która jest najlepsza, pozwala na wrzucanie postów dokładnie wtedy, kiedy będą mogły mieć one największą siłę przebicia i najwyższą skuteczność.
Warto jednak podkreślić, że optymalny czas publikacji na IG nie jest uniwersalny. Dla każdego profilu może być on inny – zależy od między innymi od wieku odbiorców, ich stylu życia, zainteresowań i strefy czasowej, w której się znajdują. Do tych istotnych szczegółów przejdziemy jeszcze za chwilę.
Kiedy wrzucać posty na Instagram: najlepsze narzędzia
Przyjrzyjmy się teraz trzem narzędziom, które mogą okazać się bardzo pożyteczne przy ocenie najlepszej pory publikacji na IG. Dwa z nich to narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi, w tym profilem na Instagramie. Trzecie to z kolei narzędzie zintegrowane z Instagramem, które również możesz wykorzystać w celu optymalizacji czasu publikacji postów.
W międzyczasie zachęcam cię do lektury artykułu Jak być popularnym na Instagramie, gdzie znajdziesz więcej praktycznych wskazówek i polecanych narzędzi służących poprawie twoich zasięgów na tej platformie społecznościowej.
1. Sprout Social
Sprout Social (tu oficjalna strona) to serwis oferujący kompleksowy zestaw narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi. Jego oferta jest kierowana głównie do klientów biznesowych i zawodowych specjalistów social media, zakłada bowiem, że zarządzasz co najmniej 5 profilami. Istotnie, z usług tej platformy skorzystało już ponad 25.000 różnych marek.

Sprout Social obsługuje rzecz jasna również Instagram i posiada wiele narzędzi i funkcji ułatwiających zarządzanie profilem. Dla oceny najlepszej pory publikacji najbardziej istotne z nich to planer postów i analityka.
Jeśli chodzi o planowanie publikacji postów, Sprout Social pozwala na prowadzenie wygodnego kalendarza redakcyjnego i automatyzację publikacji. Możesz zaplanować post i równolegle przygotowywać go dla kilku profili, nie tylko na IG. Ponadto możesz korzystać z własnej biblioteki, z której wybierzesz gotowe elementy postu (np. obrazki czy treści).

Twoje posty będą jeszcze skuteczniejsze dzięki sugestiom contentu przygotowanym przez platformę. Serwis najbardziej wyróżnia jednak to, że dostarcza wskazówki najlepszych godzin, na które powinno się zaplanować publikację postów. Do tego dochodzi analiza zaangażowania i social listening, dzięki którym dowiesz się dokładnie, jak twoi obserwujący reagują na publikowane przez ciebie treści.
Sprout Social można z czystym sumieniem polecić na pierwszym miejscu jako narzędzie, które najlepiej pokaże ci, co, jak, a przede wszystkim kiedy publikować na Instragramie. Platformę możesz przetestować za darmo przez 30 dni!
2. NapoleonCat
Drugim przydatnym narzędziem, które mogę ci polecić w celu optymalizacji czasu publikacji, jest NapoleonCat (tu oficjalna strona). To polski serwis oferujący różnego rodzaju narzędzia i rozwiązania związane z prowadzeniem profilu w m.in. na Instagramie. Swoje usługi kieruje do mniejszych i większych firm, agencji i specjalistów social media, ale też influencerów, którym dedykowana jest specjalna oferta.

Omówmy po kolei, jakich przydatnych funkcji możemy się spodziewać po tym narzędziu. Po pierwsze, po podłączeniu profilu, NapoleonCat pobierze dane z ostatnich dwóch miesięcy, by zbadać skutki twoich działań na profilu. Dzięki temu będziesz w stanie ocenić, co przynosi najlepsze efekty i jaki jest optymalny czas publikowania postów.
Co więcej możesz uczyć się od innych dzięki możliwości wglądu w statystyki innych profili publicznych. W ten sposób dowiesz się, jakie strategie i taktyki stosuje twoja konkurencja i zainspirować się np. porą publikacji.

Kiedy już ocenisz, jaki czas najbardziej sprzyja twoim postom, będziesz mógł je z wyprzedzeniem przygotować i odpowiednio zaplanować ich automatyczną publikację dzięki kalendarzowi. Dodatkowo platforma przygotowała specjalny dashboard dla influencerów, który dostarcza wielu użytecznych danych statystycznych.
Plany abonamentowe są różne w zależności od potrzeb. Warto jednak podkreślić, że możesz wypróbować NapoleonCat zupełnie za darmo przez 14 dni. Nie musisz podawać danych karty, więc okres próbny nie jest obciążony żadnym ryzykiem.
3. Instagram Insights
Na koniec zaprezentuję jeszcze narzędzie, które pochodzi bezpośrednio od Instagrama, czyli Instagram Insights. Jak widzisz, nie trzeba daleko szukać, żeby dowiedzieć się najważniejszych informacji o twoich obserwujących. A na ich podstawie już wywnioskujesz, kiedy najlepiej publikować na Instagramie.
Aby skorzystać z narzędzi analizy Instagrama, musisz posiadać profil biznesowy (można na niego przejść za darmo). Następnie wystarczy, że przejdziesz do danych statystycznych, które znajdują się w menu obok nazwy twojego profilu.
Dzięki Instagram Insights możesz uzyskać wiele cennych informacji o swoich followersach. Dowiesz się, kiedy są najbardziej aktywni na Instagramie, z jakiego kraju pochodzą, jakiej są płci, w jakim są wieku. Do wyboru masz przedział czasowy ostatnich 7 i 30 dni. Szczegóły dobrze widać na poniższym obrazku:

Możesz również dowiedzieć się, jakie są twoje najlepsze posty, wraz z innymi danymi, takimi jak zasięg organiczny, odsłony profilu, liczba kliknięć na twojej stronie i wiele innych. Są to wszystko ważne wskaźniki i świetnie jest mieć je w aplikacji. Instagram Insights nie jest jednak planerem postów i nie możesz za jego pomocą na przykład zautomatyzować publikacji w wybranym, najbardziej optymalnym czasie.
A więc kiedy najlepiej publikować na Instagramie?
Jak już zostało wspomniane, udzielenie jednej, uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie nie jest możliwe. Ważne jest to, w czym się specjalizuje twój profil, a więc kto jest jego odbiorcą (płeć, wiek) i kiedy go w związku z tym odwiedza. Zależy to częściowo od stylu życia (czy to np. osoby pracujące, studiujące, a może młode mamy na urlopie macierzyńskim?), ale też od twojej tematyki, która może łączyć się z codziennymi czynnościami.
Wiele instagramerów kieruje swoje treści do odbiorców ze swojego kraju, ale nie wszyscy. Niektórzy, szczególnie bardziej popularni influencerzy, już wiedzą, że ich priorytetowym odbiorcą są np. mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Dostosowują więc publikację treści do strefy czasowej USA.
Co więcej, nie tylko pora dnia jest istotna, ale i dzień tygodnia – co innego w końcu robimy w dni powszednie, co innego w piątek, co innego w niedzielę. Dlatego w celu wybrania odpowiedniego czasu publikacji warto się też przyjrzeć danym statystycznym.
Średnio każdy użytkownik spędza na Instagramie ponad 50 minut dziennie, a każda pojedyncza wizyta to ok. 6 minut. Musisz rozpoznać, które minuty w ciągu dnia i której dni najchętniej wybierają twoi odbiorcy.

Warto przy tej okazji zerknąć na dane przygotowane przez polecaną wyżej platformę Sprout Social. Według niej, jeśli mielibyśmy wskazać najlepszy czas na publikację na Instagramie, to byłaby godzina 11 w dni powszednie, z czego najlepiej wypada wtorek, bo aż od 11 do 14 ruch na Instagramie jest wtedy bardzo duży. Najgorzej natomiast wypada niedziela.
Nie są to jednak wystarczające dane, bowiem diabeł tkwi w szczegółach. Gdy przyjrzymy się analizie najlepszych dni i godzin dla poszczególnych branży, dostrzeżemy różne odstępstwa:
- Zdrowie: niedziela rano, wtorek rano i po pracy
- Media: wtorek, środa, czwartek w godzinach pracy
- Edukacja: piątek o świcie, czwartek po południu
- Restauracje: poniedziałek rano i w okolicach południa
- Technologie: poniedziałek i wtorek cały dzień, czwartek i piątek około południa
- Podróże i turystyka: poniedziałek od 11 do 15, czwartek rano
- Hotelarstwo: środa w południe, czwartek po południu, piątek rano
Kiedy publikować na Instagramie: pytania i odpowiedzi
Na koniec podsumujmy wpis odpowiedziami na kilka najczęściej zadawanych pytań.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Konieczne jest przeprowadzenie analizy dla twojego profilu lub co najmniej dla twojej branży. W tym celu możesz posłużyć się różnymi aplikacjami. Optymalny czas publikacji zależy m.in. od płci, wieku, zainteresowań, stylu życia i miejsca zamieszkania twoich odbiorców.
Analizie podlega przede wszystkim aktywność twoich obserwujących – ich zaangażowanie na twoim profilu. Poza tym warto zwrócić uwagę na ich wiek i płeć oraz zainteresowania, by domyślić się, kiedy najchętniej mogą przeglądać twój profil.
Najskuteczniejszą metodą jest skorzystanie z pomocy odpowiednich narzędzi takich jak Sprout Social i NapoleonCat. Możesz wypróbować je za darmo. Sprout Social zasugeruje ci najlepszy czas publikacji i pozwoli zautomatyzować wrzucanie postów. NapoleonCat dostarczy wielu cennych analiz, za pomocą których również zaplanujesz automatyczną publikację postów.
Instragram Insights to cenne narzędzie analizy. By go użyć, wystarczy mieć profil biznesowy na Instagramie (możesz przejść na niego bez problemu) i kliknąć właściwą rubrykę w menu. Znajdziesz informacje na temat aktywności, płci i wieku swoich followersów.
Twoi obserwujący są najbardziej aktywni o pewnej określonej porze, w pewne określone dni. Kiedy to uwzględniasz, masz szansę zyskać więcej lajków i komentarzy pod postami, a także nowych followersów. Dlatego czas publikacji to jeden z fundamentów wzrostu na Instagramie.