Narzędzia do analizy social media: 8 najlepszych na rynku

narzędzia do analizy social media

Szukasz idealnego narzędzia do analizy social media? Nie mogłeś lepiej trafić!

Profesjonalny menedżer social media lub osoba dbająca o wizerunek swojej marki w mediach społecznościowych nie może obejść się bez analiz. Na początku może brzmieć to strasznie (statystyki!), ale prawda jest taka, że narzędzia do analizy social media są szalenie użyteczne.

To właśnie pomiary i wykresy uświadamiają nam, jaka jest faktycznie skuteczność naszych działań i na których powinniśmy się skupić. Trudno jest takiej analizy dokonać bez wspomagania się dodatkowymi aplikacjami.

Dlatego w dzisiejszym wpisie zaprezentujemy 8 narzędzi analizy, które są najbardziej optymalne pod względem oferowanych funkcji, dokładności i ceny. Na końcu artykułu znajdziesz ponadto odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania – na wypadek wątpliwości.

Narzędzia do analizy social media: top 8

Poniżej znajdziesz wyselekcjonowane przez nas narzędzia do analizy social media. To8 platform oferujących poza analizą również inne przydatne funkcje. Zestawienie nie jest rankingiem, ponieważ dla każdego istotne będą inne aspekty.

1. Iconosquare

Iconosquare (oficjalna strona tutaj) to przede wszystkim narzędzie do analizy Instagrama. Przeznaczone jest dla agencji internetowych, które zarządzają wieloma klientami, lub dla marek, które chcą mieć pełną kontrolę nad swoim firmowym profilem Instagram.

Social media management tools iconosquare

Aplikacja ta jest szczególnie przydatna do porównywania swojego konta z kontami konkurencji. Pozwala również na sprawdzenie tempa wzrostu liczby followersów, ich pochodzenia geograficznego, współczynnika zaangażowania oraz statystyk dotyczących polubień i otrzymanych komentarzy.

Analiza obejmuje zarówno twój profil, jak i twoją aktywność oraz efekty, jakie wywiera na odbiorcach. Jest też oddzielna część poświęcona analizie relacji na Instagramie.

Oprócz platformy do analizy profilu na Instagramie, monitorowania wzrostu, analizy najskuteczniejszych hashtagów i planowania postów na Instagramie, Iconosquare oferuje bezpłatny audyt Instagrama, dostępny dla wszystkich profili firmowych.

To narzędzie pozwala zrozumieć, czy twoje konto Instagram Business jest dobrze zoptymalizowane poprzez analizę kilku metryk. Audyt ocenia 30 ostatnich postów i ustawienia konta, aby zapewnić kompleksowy przegląd twojego profilu.

2. NapoleonCat

NapoleonCat (oficjalna strona tutaj) to polski serwis oferujący różne narzędzia do zarządzania kontem w mediach społecznościowych. Jednym z najważniejszych z nich jest analiza profilu na mediach społecznościowych.

napoleoncat jak być popularnym na insta

NapoleonCat pozwala dokonać analizy dowolnego publicznego profilu. Każdy profil firmowy może poznać dane dotyczące jego obserwujących i obserwowanych, najpopularniejszych hashtagów i publikowanych treści. Możesz także dokonać analizy porównawczej, sprawdzając się na tle konkurencji. To pozwoli wybrać skuteczną strategię rozwoju twojego profilu.

Analizie podlegają: zasięg (organiczny, wirusowy, płatny), zaangażowanie i treści. Dodatkowe dane są zależne od danej platformy społecznościowej.

Z NapoleonCat nie będziesz też już musiał spędzać długich godzin na przygotowywaniu raportów. Wszystkie uzyskane podczas analizy dane otrzymasz w formie automatycznie generowanych wyników.

Zanim wykupisz abonament NapoleonCat, możesz skorzystać z 14-dniowego okresu próbnego, bez żadnego ryzyka. Po tym czasie możesz wybrać wersję Standard lub Pro lub zupełnie zrezygnować z tego narzędzia.

3. Sprout Social

Sprout Social (tutaj oficjalna strona internetowa) to jedno z najpopularniejszych narzędzi do analityki i monitorowania mediów społecznościowych. Pomaga firmom lepiej zrozumieć ich odbiorców i zoptymalizować ich strategię marketingową.

analiza social media sproutsocial

Dane poddawane analizie przez aplikację są uzależnione od platformy, na której profil chcesz przebadać. Na przykład dla Facebooka są to analizy reakcji, wzrostu liczby fanów oraz organicznych i płatnych wyników. Na Instagramie możemy poddać analizie relacje, zaangażowanie, wzrost obserwujących czy trendy w hashtagach.

Dla Twittera mamy statystyki postów oraz analizy kampanii pod kątem określonych hashtagów, słów kluczowych i trendów. W przypadku LinkedIn przeanalizujemy zaangażowanie, a także profil naszych odbiorców oraz wyniki organiczne i uzyskane za pośrednictwem reklam. Dla Pinterest możemy prześledzić linki i ruch na stronie.

Do tego mamy szereg opcji wspólnych dla wszystkich platform, które pozwolą nam porównać wyniki i naszą efektywność. To szczególnie przydatne, gdy nasza firma obecna jest na wielu mediach społecznościowych.

4. Brand 24

Brand 24 (tutaj oficjalna strona) to kolejne narzędzie do analityki, które pozwala firmom dowolnej wielkości wyszukiwać i analizować dyskusje w sieci, dotyczące ich działalności, a także analizować swój marketing i PR.

brand24 social media listening

Narzędzie analityki Brand 24 bierze pod uwagę aż 20 czynników w ocenie efektywności twojej kampanii marketingowej w social media. Wśród nich są rzecz jasna liczba wzmianek, liczba interakcji i zasięg konta. Wyniki analiz zostaną ci przedstawione w postaci codziennego, automatycznego raportu.

Kolejnym aspektem analizy Brand 24 jest ta skoncentrowana na konkurencji. Ponadto aplikacja potrafi wyszukać najważniejszych i najbardziej wpływowych influencerów z twojej branży, dzięki czemu możesz śledzić ich poczynania i uczyć się na nich.

Głównym polem badawczym serwisu są sami odbiorcy. Brand 24 nadaje się świetnie do monitorowania ich aktywności i śledzenia wzmianek na temat twojej marki. Dzięki analizie sentymentu program za ciebie oceni, czy wzmianki były pozytywne, negatywne czy neutralne.

5. Crowdfire

Crowdfire (oficjalna strona tutaj) to szczególnie przydatna aplikacja do monitorowania followersów i zarządzania mediami społecznościowymi, nawet dla wielu profili jednocześnie.

crowdfire online analytics

W sekcji Analytics znajdziesz miał wszystkie dane, których potrzebujesz, aby codziennie poprawiać swoje treści i strategię w social media. Platformy społecznościowe, które możesz analizować, to Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, YouTube i LinkedIn. Badaniu podlegają followersi, posty, polubienia, komentarze, reakcje i inne.

Advanced Analytics metryki, które są analizowane, są dużo bardziej szczegółowe. Na przykład, mention sentiment (miara, która odnosi się do emocjonalnego aspektu wzmianek w mediach społecznościowych) jest obliczany zarówno dla postów, jak i DM. To przydatne do pomiaru reputacji, wyświetleń profilu i analizy odbiorców, aby lepiej zrozumieć swoich obserwujących i ich zainteresowania.

Ostatnią funkcją analityczną jest Competitor Analytics, która służy do pomiaru kluczowych metryk twojej konkurencji i porównywania ich z twoimi. Pomoże ci to jasno zrozumieć, gdzie stoisz w stosunku do innych firm w twojej branży.

6. Hootsuite

Hootsuite to jedno z największych narzędzi do analizy social media, biorąc pod uwagę, że używa go 800 na 1000 największych firm na świecie (wg Fortune 1000).

hootsuite social listening tool

Program dostarcza wielu danych, dzięki czemu masz dostęp do pełnej analizy twojego profilu w mediach społecznościowych. Aplikacja dodatkowo pomoże ci na ich podstawie zoptymalizować twoje działania dla jeszcze lepszych efektów.

Pomocne może okazać się również analizowanie czynnika ROI, czyli return on investment (ang. zwrot z inwestycji). Dowiesz się, co tak naprawdę się opłaciło i przyniosło oczekiwane wyniki, dzięki czemu jeszcze lepiej rozplanujesz swój budżet i nie będziesz tracić czasu na nieefektywne kampanie.

Wadą aplikacji Hootsuite jest jego cena, która jest dość wygórowana. Nie każdy będzie mógł zatem pozwolić sobie na korzystanie z oprogramowania. Jeśli jednak masz wystarczający kapitał, na pewno się nie rozczarujesz tym narzędziem.

7. Buffer

Buffer to kolejne bardzo popularne narzędzie do analizy i monitorowania social media, używane przez profesjonalnych specjalistów od marketingu, lubiany za swoją skuteczność i łatwość w obsłudze.

narzędzia do analizy social media buffer

W ramach jednego panelu sterowania masz wgląd we wszystkie analizy i raporty. Na bieżąco możesz monitorować polubienia, obserwujących, zasięg, reakcje, komentarze i posty. Dowiesz się, kiedy, co jaki czas, a przede wszystkim co publikować, by osiągać jak najlepsze wyniki.

Program dogłębnie przeanalizuje publikowane przez ciebie treści i przygotuje raport. Jeśli chcesz się nim podzielić z zespołem, nie tylko możesz to zrobić, ale również masz możliwość opracowania go wizualnie tak, jak chcesz.

Buffer oferuje również dożywotnią bezpłatną wersję, która jednak ograniczona jest do jednego użytkownika i działa tylko na Facebooku, LinkedIn i Twitterze. Aby uzyskać dostęp do wszystkich możliwości tego narzędzia, musisz przejść do jednego z płatnych planów.

8. Social Blade

Social Blade to darmowe i niezwykle proste w obsłudze (bezpośrednio z przeglądarki i bez rejestracji) narzędzie, które pozwala na przeprowadzenie analizy followersów na Instagramie, YouTube, Twitterze i innych za pomocą jednego kliknięcia.

analiza instagrama socialblade

Dzięki temu narzędziu możesz dowiedzieć się, czy na przykład konkretny influencer miał w ostatnich miesiącach naturalny wzrost liczby followersów, czy też przeciwnie. I taką operację możesz przeprowadzić dla każdego dowolnego profilu.

Wystarczy, że założysz darmowe konto na stronie, a następnie w polu wyszukiwania wkleisz link do profilu danego użytkownika. W ten sposób łatwo, szybko i za darmo możesz monitorować konkurencję lub największych influencerów z twojej branży.

Będziesz mógł zobaczyć jego dzienny przyrost followersów, liczbę utraconych obserwujących, opublikowane media, a także obserwowane profile.

Narzędzia do analizy social media: zalety korzystania

Nie każdy, kto dopiero zaczyna zawodowo działać w social media, potrafi docenić potencjał analizy i monitorowania mediów społecznościowych. A jest on naprawdę ogromny! Do tego stopnia, że praktycznie nie można się bez niego obejść.

Jasne, jeśli masz pod opieką tylko jeden, niewielki profil, początkowo sam możesz prowadzić swoje statystyki. Ale na pewnym etapie rozwoju po prostu musisz mieć coś, co zbierze wszystkie dane i przygotuje dla ciebie raport.

Dzięki analizom wiesz, kto jest twoim odbiorcą, a kto twoją konkurencją. Z tą wiedzą możesz naśladować najlepszych i dopasować kampanię do oczekiwań fanów. Narzędzia analityczne nierzadko są w stanie również monitorować reakcje twoich obserwujących i to, co mówią o tobie w sieci.

Ale główną zaletą analizy jest to, że doskonale podsumowuje twoje wyniki. Dzięki temu wiesz, co przyniosło faktycznie efekty, a co okazało się bezużyteczne. Szybko zrezygnujesz z nieefektywnych działań na rzecz tych, które przekładają się na wzrost zasięgu i zaangażowania.

Oczywiście niektóre analizy możesz przeprowadzić za pomocą darmowych narzędzi. Same platformy społecznościowe je udostępniają, czego najlepszym przykładem jest Instagram Insights.

Jeśli jednak obsługujesz wiele profili na różnych mediach, zaoszczędzisz czas i pracę, korzystając z narzędzia do analizy social media z powyższej listy. Większość z nich zbiera i analizuje dane ze wszystkich platform, dzięki czemu możesz jeszcze lepiej zoptymalizować swoje kampanie.

Przeczytaj też: Analiza Instagrama

Odpowiedzi na najczęstsze pytania

Które narzędzie jest najlepsze do analizy Instagrama?

Jednym z najbardziej profesjonalnych narzędzi do analizy Instagrama jest Iconosquare. Warto jednak zaznaczyć, że wszystkie omówione aplikacje są w stanie dobrze przeanalizować profil na Instagramie.

Które narzędzia do analizy social media są najbardziej zaawansowane?

Sporo zaawansowanych opcji analizy posiada choćby aplikacja Crowdfire. Jedną z nich jest choćby analiza nie tylko postów, ale też prywatnych wiadomości pod kątem sentymentu.

Czy zrecenzowane narzędzia mają darmowy okres próbny?

Tak, niektóre z podanych narzędzi oferują darmowe okresy próbne. Na przykład z NapoleonCat możesz przez 14 dni korzystać za darmo i bez podawania danych do karty płatniczej. Natomiast platforma Sprout Social oferuje aż 30 dni za darmo.

Które narzędzie będzie odpowiednie do analizy social listening?

To akurat ewidentna specjalność Brand 24. Platforma ta przeprowadza między innymi analizę sentymentu na podstawie wzmianek o twojej marce w sieci.

5/5 - (2 votes)

Czytaj również: