Narzędzia do monitorowania social media: 9 platform social listening

narzędzia do monitorowania social media

Czy chcesz poznać narzędzia do monitorowania social media, aby móc śledzić wzmianki o twojej marce w Internecie? Chcesz wiedzieć, czym jest social listening i jak go wykorzystać do optymalizacji działań marketingowych? Jesteś we właściwym miejscu!

Platformy social listening są coraz częściej wykorzystywane przez firmy różnej wielkości i różnego typu do analizowania dyskusji toczących się wokół ich marki, interweniowania w przypadku skarg, interakcji z influencerami oraz wyciągania wniosków i czerpania inspiracji z zebranych danych.

Istnieją bardzo zaawansowane i profesjonalne narzędzia do monitorowania social media, a także prostsze i tańsze (a nawet darmowe) programy do social listening. W tym artykule przyjrzymy się najbardziej znanym i polecanym narzędziom, które są dostępne na rynku. Następnie wyjaśnimy różnicę między pojęciami: monitorowanie mediów społecznościowych a social listening.

Najlepsze narzędzia do monitorowania social media

Poniżej znajdziesz ranking i krótką prezentację 9 najlepszych narzędzi do monitorowania mediów społecznościowych. Oferują one również funkcje social listening i analizy sentymentu:

1. Sprout Social

Sprout Social (tutaj oficjalna strona internetowa) to jedno z najpopularniejszych narzędzi do social listening. Pomaga firmom lepiej zrozumieć ich odbiorców i zoptymalizować ich strategię marketingową, dzięki analityce (analytics) i pełnemu monitorowaniu wszystkich mediów społecznościowych.

sprout social social listening

Główne funkcje: zaawansowana analityka, monitorowanie słów kluczowych i hashtagów, zarządzanie wzmiankami, monitorowanie sentymentu, wykrywanie trendów, porównywanie konkurencji, rozpoznawanie influencerów, planowanie postów w mediach społecznościowych.

Cena: od 99 $ miesięcznie z 30-dniowym bezpłatnym okresem próbnym

2. Iconosquare

Iconosquare (tutaj strona internetowa) to narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych. Używane jest przez tysiące małych i dużych firm do śledzenia wszystkiego tego, co mówi się o ich marce na Facebooku i Instagramie. Ponadto Iconosquare oferuje zaawansowaną analitykę, zarządzanie kalendarzem redakcyjnym oraz wygodne, bezpłatne narzędzie do przeprowadzania audytu Instagrama.

iconosquare social media monitoring

Główne funkcje: audyt Instagrama, analityka (analytics), kalendarz redakcyjny, planowanie postów i stories, analizowanie hashtagów i wzmianek, monitoring konkurencji, odpowiadanie na wzmianki bezpośrednio z aplikacji Iconosquare.

Cena: od 49 $ miesięcznie z 14-dniowym bezpłatnym okresem próbnym

3. Onlypult

Onlypult (tutaj oficjalna strona internetowa) to z pewnością najtańsze narzędzie do monitorowania mediów społecznościowych. Jest doskonałe dla małych firm, które dysponują stosunkowo niewielkim budżetem. Platforma oferuje również funkcje automatycznego publikowania we wszystkich sieciach społecznościowych.

onlypult monitoring social media

Główne funkcje: monitorowanie wzmianek o twojej marce w sieciach społecznościowych, page builder, planowanie postów we wszystkich sieciach społecznościowych, zaawansowana analityka, kalendarz redakcyjny.

Cena: bezpłatnie do 300 wzmianek miesięcznie; 19 $ miesięcznie za 5000 wzmianek

4. Awario

Awario (oficjalna strona tutaj) to jedno z najbardziej profesjonalnych i wszechstronnych narzędzi do social media listening i monitorowania. Naszym zdaniem jest to również jedno z najbardziej opłacalnych narzędzi tego typu. Aby zamówić wersję demonstracyjną, kliknij tutaj.

social media listening awario

Główne funkcje: monitorowanie wzmianek o twojej marce (zarówno w mediach społecznościowych, jak i na blogach), badania rynkowe, narzędzia zwiększające świadomość marki, śledzenie rozmów prowadzonych wokół twojej marki i możliwość reagowania na nie, wskazania influencerów, analiza sentymentu, zaawansowana analityka, wyszukiwanie boolowskie, monitorowanie lokalnych mediów społecznościowych, zaawansowane raporty.

Cena: od 24 USD miesięcznie za plan podstawowy.

5. Brand 24

Brand 24 (tutaj oficjalna strona internetowa) to kolejne narzędzie do social listening, które pozwala firmom dowolnej wielkości wyszukiwać i analizować dyskusje w sieci, dotyczące ich działalności, w celu uzyskania istotnych informacji o klientach, a także zwiększenia ich satysfakcji oraz sprzedaży.

brand24 social media listening

Główne funkcje: monitorowanie wzmianek i dyskusji (zarówno w mediach społecznościowych, jak i na blogach), analiza sentymentu, zaawansowana analityka, rozpoznawanie influencerów, personalizowane i automatyczne alerty, śledzenie hashtagów, analiza konkurencji.

Cena: od 149 PLN miesięcznie, 14-dniowy bezpłatny okres próbny

6. Hootsuite

Hootsuite to program do zarządzania mediami społecznościowymi, który oferuje także szereg funkcji social listening. Jest on bardzo często stosowany przez duże przedsiębiorstwa. Działa na aplikacjach, takich jak: Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn i Pinterest.

hootsuite social listening tool

Główne funkcje: monitorowanie hashtagów, wzmianek i rozmów związanych z twoją marką, narzędzia do usprawniania współpracy z zespołem, analiza sentymentu, RSS feed, zarządzanie kampaniami reklamowymi w sieciach społecznościowych, planowanie postów, analityka.

Cena: od 99 $ miesięcznie za monitorowanie, 30-dniowy bezpłatny okres próbny

7. Union Metrics

Union Metrics to doskonała platforma do szczegółowej analizy marketingowej Twittera. Może ona pomóc firmom monitorować trendy branżowe, konkurencję, wzmianki, słowa kluczowe i wszystkie dyskusje w sieci prowadzone na temat ich marki.

union metrics social listening tools

Główne funkcje: analityka Instagrama, analityka Twittera, analityka Facebooka, monitorowanie słów kluczowych i wzmianek, badanie konkurencji, analiza trendów.

Cena: od 49 $ miesięcznie

8. BrandWatch

BrandWatch to świetne narzędzie do social listeningu i analizy. Pozwala monitorować wszystko to, co mówi się o twojej marce w mediach społecznościowych, a także na forach, portalach internetowych i blogach. Zebrane informacje są porządkowane w taki sposób, aby wyróżnić te, które są najbardziej przydatne i mogą pomóc w podjęciu odpowiednich działań.

brandwatch social listening co to jest
https://www.brandwatch.com/

Główne funkcje: monitoring wzmianek, ochrona marki, analiza trendów, analiza konkurencji, badania rynku, zaawansowana analityka, badanie influencerów.

Cena: zmienna w zależności od liczby wzmianek i ilości analizowanych danych

9. Google Alert

Google Alert to narzędzie Google, proste i natychmiastowe w użyciu, ale przede wszystkim bezpłatne. Jest doskonałe dla tych, którzy dopiero zaczynają korzystać z social listeningu. Pozwala na otrzymywanie alertów za każdym razem, gdy twoje imię i nazwisko lub inne wybrane przez ciebie słowa kluczowe zostaną wymienione na blogach, portalach internetowych lub forach. Oferuje jednak ograniczone opcje i nie działa w mediach społecznościowych.

google alert monitoring mediów społecznościowych

Główne funkcje: monitorowanie wzmianek w sieci, automatyczne powiadomienia.

Cena: darmowy

Monitoring mediów społecznościowych: co to jest i do czego służy

Monitoring mediów społecznościowych to szereg działań, za pomocą których śledzone są wszystkie informacje rozpowszechniane na temat marki w mediach społecznościowych i sieci. Oto lista przykładowych informacji, które możesz uzyskać, dzięki monitoringowi social media:

  • wzmianki o twojej marce lub twoich produktach;
  • hashtagi istotne dla twojej działalności w social media;
  • wzmianki o twojej konkurencji;
  • najistotniejsze dyskusje dotyczące sektora, w którym działasz.

Dzięki social media monitoring możesz gromadzić bardzo ważne dane dla twojego biznesu i być na bieżąco z aktualnymi trendami w swojej branży. Co więcej, możesz sprawdzać skuteczność swoich kampanii reklamowych w mediach społecznościowych i śledzić rozpoznawalność twojej marki.

Rozpoczęcie aktywnego korzystania z tych danych oznacza przejście od monitoringu mediów społecznościowych do tzw. social media listeningu, który jest znacznie bardziej złożony i polega na podejmowaniu odpowiednich działań w oparciu o zebrane informacje.

Podczas gdy monitorowanie mediów społecznościowych koncentruje się głównie na wskaźnikach i danych, social listening wykracza daleko poza liczby. Uwzględnia on również nastroje użytkowników dotyczące twojej marki, czyli tak zwane „social media sentiment”.

Co więcej, social listening ma również na celu optymalizację działań marketingowych, stopniową poprawę strategii komunikacyjnej w mediach społecznościowych oraz korzystanie z opinii klientów, po to by tworzyć doskonałe produkty i usługi.

Platformy social listening: dlaczego warto ich używać

Social media listening jest niezbędnym narzędziem, aby zrozumieć, co twoi klienci myślą o tobie i twojej marce. Ponadto dokonuje ważnych porównań z twoimi głównymi konkurentami.

Jeśli nie korzystasz z platformy social listening, tracisz dostęp do niezwykle cennych informacji, które mogłyby diametralnie zmienić sytuację twojej firmy. Ponadto pozbawiasz się możliwości podejmowania skutecznych działań w oparciu o to, czego nauczyłeś się, dzięki monitorowaniu mediów społecznościowych.

Oto kilka przykładów tego, co możesz zrobić za pomocą narzędzia do social listening:

  • znaleźć słabe punkty dotyczące twoich produktów lub firmy;
  • zrozumieć błędy w swojej strategii komunikacyjnej;
  • śledzić trendy rynkowe i aktywność konkurencji;
  • poprawić swoją strategię marketingową na podstawie zebranych danych;
  • odpowiadać na pozytywne recenzje zadowolonych klientów;
  • odpowiadać na wątpliwości lub pytania klientów;
  • brać udział w dyskusjach związanych z twoją marką;
  • kontrolować sytuacje kryzysowe, ataki online i krytykę wobec twojej marki;
  • reagować na opinię niezadowolonych klientów, w celu ograniczenia strat;
  • kontaktować się z influencerami i liderami opinii.

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest monitoring mediów społecznościowych?

Monitoring mediów społecznościowych to szereg działań, dzięki którym śledzone są wszystkie informacje rozpowszechniane o twojej marce w mediach społecznościowych: wzmianki, hashtagi, dyskusje, recenzje, ataki, pozytywne oraz krytyczne opinie.

Co to jest social media listening?

Social listening polega na mierzeniu „nastrojów” użytkowników względem danej marki oraz podejmowaniu skutecznych działań na rzecz poprawy działania firmy, dzięki informacjom zebranym podczas monitoringu mediów społecznościowych.

Jakie jest najlepsze narzędzie do social media listening?

Najlepszą platformą zarówno do monitorowania mediów społecznościowych, jak i do social listening jest naszym zdaniem Sprout Social. Narzędzie to pozwala śledzić wszystko to, co mówi się o twojej marce i twojej konkurencji w mediach społecznościowych. Możesz wypróbować Sprout Social za darmo, klikając tutaj.

5/5 - (4 votes)

Czytaj również: