Platformy do webinarów: 10 najlepszych darmowych i płatnych

platformy do webinarów

Szukasz platformy do webinarów? Zastanawiasz się, jak działają i czym się różnią popularne platformy do wideokonferencji? Dobrze trafiłeś!

Platformy do spotkań online od 2020 roku stały się nieodłączną częścią naszej rzeczywistości. Choć praca i nauka zdalna wiązały się z pandemicznymi restrykcjami, to na fali tych zdarzeń odkryliśmy, ile możliwości dają programy i narzędzia tego typu. Nie tylko pozwalały na współpracę online, ale także na rozwój swojej działalności pod postacią organizowanych webinarów.

Czym dokładnie są webinary i jak do ich zorganizowania wykorzystywać platformy webinarowe? Tego dowiesz się z dzisiejszego wpisu. Przedstawimy w nim wybrane najlepsze platformy do webinarów, darmowe i płatne, porównamy je i krótko zrecenzujemy. Na koniec rozwiejemy kilka wątpliwości dotyczących organizacji webinarów w ogóle. Zaczynajmy!

Najlepsze platformy do webinarów

Zacznijmy od naszego zestawienia, w którym zamieściliśmy aż 10 różnych platform do webinarów. Poznasz ich funkcje, ceny, zalety i wady, by zdecydować, która z nich będzie optymalnym rozwiązaniem do zorganizowania twoich spotkań online!

1. GetResponse

GetResponse (tutaj oficjalna strona) to jedna z najlepszych platform marketingowych dostępnych obecnie na rynku. Udostępnia kompleksowy pakiet narzędzi m.in. do e-mail marketingu, tworzenia landing page oraz organizowania webinarów.

platformy do webinarów getresponse

Do utworzenia webinaru używa się zintegrowanego oprogramowania, które jest proste w konfiguracji i nie wymaga żadnych instalacji. Możesz stworzyć nieograniczoną liczbę webinarów, zebrać do 1000 osób, udostępnić ich prowadzenie innym osobom, a także przechowywać do 20 godzin nagrań webinarów.

Po utworzeniu wydarzenia możesz wysłać zaproszenie do swojej listy kontaktów (istnieją różne szablony) oraz wszelkie przypomnienia w określonych odstępach czasu, aby zachęcić do przyłączenia się do webinaru. Możesz także dostosować adres URL webinaru i wybrać ustawienia rejestracji.

GetResponse posiada wersję darmową oraz 30-dniowy okres próbny wersji rozszerzonej. W tej drugiej opcji możesz wypróbować webinar dla 10 osób. Wykupując plan PLUS od 118,41 zł miesięcznie, zyskujemy tę opcję w pełnym wymiarze (możesz też dokupić dodatek do planu BASIC). Warto jednak zorientować się za darmo, co oferuje platforma, bo być może za jedną opłatą uzyskamy dostęp do wszystkich niezbędnych nam narzędzi.

2. Google Hangouts

Kolejna propozycja na liście to jedno z bardziej popularnych narzędzi do webinarów i ogólnie komunikacji. Mowa o Google Hangouts – bezpłatnym komunikatorze, zintegrowanym z innymi aplikacjami Google.

platforma do webinarów google hangouts

Hangouts pozwala na zorganizowanie spotkania online, podczas którego głos mogą zabierać różni uczestnicy. Ponadto istnieje możliwość nagrywania i udostępniania ekranu. Narzędzie współgra z Chrome i YouTube, a także jest wręcz błyskawiczne w obsłudze. Nie trzeba pobierać dodatkowego oprogramowania.

Fakt, że jest to darmowe rozwiązanie, to niewątpliwie duża zaleta, ale i wada, jeśli oczekujemy czegoś więcej. Ograniczenie uczestników jest dość radykalne – tylko 30 osób. Poza tym nie ma tu żadnych dodatkowych funkcji marketingowych jak w przypadku poprzedniej opcji.

3. Livestream

Livestream to jeden z liderów, jeśli chodzi o platformy do webinarów. Wybierany jest przez największe światowe korporacje i duże instytucje. To z pewnością odpowiednie rozwiązanie dla większych firm, ale niekoniecznie dla prywatnych użytkowników.

platformy do wideokonferencji livestream

Nieograniczona liczba uczestników, nieograniczona przestrzeń do przechowywania nagrań, automatyczne nagrywanie, zintegrowanie z Vimeo, Facebookiem i YouTube, analityka, panel pytań i odpowiedzi oraz czat na żywo. Te wszystkie funkcje robią wrażenie, ale mają też swoją cenę, a dokładnie 75$ na miesiąc w rozliczeniu rocznym.

Do niedawna jeszcze nie można było wypróbować tych usług za darmo. W tej chwili jest opcja 30-dniowego okresu próbnego, z którego warto skorzystać w każdym wypadku. Livestream będzie kompleksowym rozwiązaniem dla dużej firmy, ale indywidualnego użytkownika prowadzącego webinary koszt może przerastać, a zakres – być zbyt obszerny na skromniejsze potrzeby.

4. Livestorm

Kolejną platformą na naszej liście jest Livestorm, umożliwiający organizowanie zdalnych spotkań, webinarów i wirtualnych wydarzeń. Posiada polską wersję językową oraz darmowy wariant podstawowy.

platforma do widekonferencji livestorm

Livestorm to bardzo wygodne narzędzie do webinarów, pozwalające na szybką organizację, zaproszenie uczestników i automatyczne rozsyłanie maili. Można udostępniać ekran, nagrywać oraz korzystać z nieograniczonej przestrzeni do przechowywania nagrań. Wśród funkcji znajdziemy także interaktywne czaty z użytkownikami, wzbogacone np. o ankiety.

W darmowym planie możesz zorganizować nieograniczoną liczbę eventów online, ale tylko dla maksymalnie 10 zapisanych uczestników, a każde z nich może trwać do 20 minut. To niestety dość spore ograniczenie, którego można uniknąć, wykupując plan Premium – dość kosztowny, bo w cenie 89 euro miesięcznie.

5. Zoom

W zestawieniu najlepszych platform webinarowych nie można było naturalnie pominąć Zoom, który jest jedną z dominujących aplikacji do organizowania spotkań online.

narzędzie do webinarów zoom

W kwestii organizacji webinarów Zoom oferuje naprawdę sporo wygodnych rozwiązań. Nie tylko przeprowadzisz wydarzenie, używając różnych takich funkcji, jak wirtualne tła, efekty czy wygłuszenia. Dodatkowo otrzymasz pakiet narzędzi do rozpropagowania wydarzenia mailowo, skonfigurowania go pod twoją markę i analizy efektów.

Jest to więc nie tylko platforma webinarowa, ale cały komplet narzędzi marketingowych. Dla webinarów obowiązuje oddzielny cennik. Za 642 euro za rok możesz organizować sesje webinarowe dla max 500 uczestników, każda o długości do 30 godzin oraz pakiet marketingowych opcji. Warto rozważyć, jeśli prowadzisz firmę.

6. ClickMeeting

ClickMeeting to polska platforma do webinarów, która niegdyś była częścią serwisu GetResponse. Skoncentrowana jest całkowicie na organizacji bezpłatnych i płatnych wydarzeń online.

platformy webinarowe clockmeeting

ClickMeeting posiada wszystko, czego trzeba, by zorganizować skuteczny webinar. Pomoże ci zaprosić uczestników, zebrać od nich dane i wchodzić z nimi w interakcję. Pozwoli skonfigurować spotkanie pod profil twojej marki, połączyć je z transmisją na Facebooku i YouTube oraz zapewni do 8 strumieni kamer. Dzięki połączeniu z PayU i PayPal możesz łatwo zarządzać płatnymi wydarzeniami i szkoleniami online.

Dostęp do webinarium na raz może mieć maksymalnie 1000 uczestników. Przez 30 dni możesz wypróbować ClickMeeting zupełnie za darmo, bez podawania danych karty. Następnie trzeba wybrać jeden z planów – ceny zaczynają się od 40 zł miesięcznie dla maksymalnie 25 uczestników.

7. Microsoft Teams

Kolejna na liście platforma do spotkań online jest chyba wszystkim dość dobrze znana. To Microsoft Teams, jeden z częściej używanych programów zarówno do pracy i nauki zdalnej, jak i organizowania innych wydarzeń.

platforma do spotkań online microsoft teams

Istotnie, Microsoft Teams daje również możliwość zaplanowania i zorganizowania wydarzenia na żywo w postaci webinaru. W aplikacji wystarczy przejść do pozycji Nowe spotkanie, następnie Nowe spotkanie na żywo. Później kolejno musisz podać różne informacje, np. podać nazwę, wskazać czas, współorganizatorów oraz formę (wydarzenie publiczne lub prywatne).

Można automatycznie ustawić harmonogram i rozesłać linki uczestnikom. Dostępne są dodatkowe funkcje w postaci przygotowywania nagrania zdarzenia oraz otwarcia panelu pytań i odpowiedzi. Uczestnicy nie muszą pobierać aplikacji ani tworzyć konta – z platformy można korzystać również w przeglądarce. Klasyczna wersja Teams jest bezpłatna (spotkanie ograniczone do 60 minut), a rozszerzona – płatna w ramach abonamentu Office 365.

8. Adobe Connect

Platformy do wideokonferencji i webinarów nie zabrakło także w ofercie Adobe. Adobe Connect to narzędzie nowoczesne i atrakcyjne wizualnie, które posłuży ci do przeprowadzania różnych eventów, od szkoleń po prezentacje produktów.

platformy do webinarów adobe connect

Adobe Connect umożliwi ci zorganizowanie wydarzenia online, które zaangażuje odbiorców i zapadnie im w pamięć. W programie możesz skonfigurować swój pokój webinarów tak, by odpowiadał charakterowi twojej firmy. Otrzymujesz także pakiet narzędzi do śledzenia wyników, analiz i promocji. Ponadto aplikacja wyposażona jest w rozwiązania dla uczestników z niepełnosprawnościami.

Podstawowy pakiet cenowy obejmuje spotkania dla 25 uczestników. Jego cena zaczyna się od ok. 50 euro miesięcznie (trochę mniej, jeśli zapłacisz za rok z góry). Wydaje ci się, że to sporo? Wypróbuj Adobe Connect za darmo przez 30 dni.

9. WebinarJam

WebinarJam to płatne narzędzie do webinarów oferujące pakiety do organizowania wydarzeń online dla dużych grup uczestników – do 5000. W każdym z nich znajdują się pomocne narzędzia do interakcji i promowania.

platforma do webinarów webinarjam

Webinary przeprowadzone z WebinarJam zostaną automatycznie nagrane, udostępnione w mediach społecznościowych oraz skonfigurowane pod twoje potrzeby. Platforma umożliwi ci poinformowanie uczestników o wydarzeniu, wysłanie im przypomnień i zorganizowanie czatu na żywo wraz z panelem pytań i odpowiedzi.

Przez 30 dni możesz wypróbować program z gwarancją zwrotu pieniędzy, jeśli nie będziesz usatysfakcjonowany. Jego standardowa cena przy rozliczeniu rocznym wynosi 39$ dla 100 uczestników i 79$ dla 500 uczestników miesięcznie. Wraz z ceną pakietu rośnie też liczba godzin i hostów odpowiedzialnych za event.

10. WebinarNinja

Naszą listę zamyka WebinarNinja – platforma wybierana często przez coachów i innych szkoleniowców. Jest prosta w obsłudze, nieco droższa od poprzednika, za to oferująca wariant bezpłatny.

program do webinarów webinarninja

Platforma pozwala na zorganizowanie 4 typów webinarów: na żywo, automatycznego, seryjnego i hybrydowego (co to oznacza – wyjaśnimy już za chwilę). Ponadto umożliwia automatyzację maili, nagrywanie, udostępnianie ekranu, czat z ankietami, analizy czy wyświetlanie ofert, czyli standardowe funkcje platformy webinarowej.

W wariancie darmowym możesz wypróbować, jak sprawuje się WebinarNinja, organizując 20-minutowe spotkania dla maksymalnie 10 zarejestrowanych użytkowników. Kolejne plany zaczynają się od 99 euro miesięcznie za 100 uczestników, 4-godzinne webinary i rozszerzone funkcje.

Co to jest webinar?

Na koniec tego wpisu wyjaśnijmy sobie jeszcze kilka podstawowych rzeczy, które musisz wiedzieć na temat prowadzenia webinarów. Przede wszystkim wytłumaczmy raz a dobrze, czym jest webinar.

Webinar, zwany też webinarium to połączenie wyrazów web oraz seminarium, co sugeruje, że jest to seminarium online. W praktyce są to spotkania online z większą grupą uczestników, które mają postać szkoleń, konferencji czy prezentacji o charakterze marketingowym.

W zależności od potrzeb towarzyszą im funkcje, które pozwalają na pozyskanie danych od potencjalnych klientów, przedstawienie prezentacji, oferty i produktów, przekierowanie do kupna, udostępnienie plików, współdzielenie ekranu, prowadzenie czatu na żywo i wszelkiego rodzaju interakcji, jak choćby ankiet.

Webinary są bardzo skutecznym narzędziem marketingowym, jako że w wygodnych, niezobowiązujących warunkach pozwalają na bezpośrednie nawiązanie kontaktu z szerszym gronem klientów. Umiejętne korzystanie z zaawansowanych narzędzi, które posiada platforma do webinarów pozwala na osiągnięcie bardzo dobrych efektów.

Warto dodać, że istnieją różne typy webinarów. Podstawowy to ten na żywo, ale webinary mogą być także organizowane z wykorzystaniem poprzednio nagranych wystąpień. Wówczas możesz udostępniać je automatycznie, wysyłać seriami, połączyć z wystąpieniem na żywo (hybrydowy) czy uruchomić opcję webinaru na żądanie, gdzie uczestnik sam decyduje, kiedy do wyświetli.

Jak korzystać z platformy do webinarów?

Na koniec, powiedzmy sobie jeszcze w skrócie, jak korzystać z platformy do webinarów. Oczywiście każda z nich ma swoje własne, specyficzne funkcje i sposób poruszania się, ale kilka zasad jest fundamentalnych.

Przede wszystkim musisz dobrze zaplanować spotkanie. Określ jego cel, przebieg, czas trwania i grupę docelową. Tworząc je na platformie, wybierz nazwę, datę i godzinę spotkania. Zapoznaj się dobrze z narzędziami, które są dostępne na platformie.

Zastanów się, czy musisz udostępniać jakieś pliki, czy chcesz korzystać z interaktywnych tablic, czy zamierzasz prowadzić czat na żywo. Generalnie webinar jest dla ciebie szansą do bezpośredniego kontaktu z odbiorcami, dlatego warto korzystać ze wszystkich narzędzi umożliwiających aktywną interakcję. Przykujesz uwagę, zaciekawisz i nawiążesz kontakt.

Przygotuj dobrą prezentację i dopracuj każdy szczegół wystąpienia. W trakcie mogą pojawiać się call to action, które przekierują uczestników np. do strony z twoim produktem. Zarezerwuj na koniec czas na panel pytań i odpowiedzi.

Pamiętaj, żeby dobrze poinformować uczestników o webinarze. Ustaw automatyczne powiadomienia, które o nim przypomną. Na koniec zbierz statystyki i przeanalizuj je. Nie zapomnij o nagraniu spotkania!

Jeśli masz wątpliwości, jak powinno się skutecznie wykorzystać webinary w kampanii marketingowej, zachęcam cię do zajrzenia na stronę GetResponse, gdzie znajduje się również kurs webinar marketingu. Wypróbuj narzędzia oferowane przez tę platformę za darmo!

5/5 - (2 votes)

Czytaj również: