Na czym polega pozycjonowanie stron w Internecie? Czy można to zrobić samemu? Ile kosztuje zlecenie pozycjonowania strony?
Jeśli zadajesz sobie powyższe pytania, świetnie trafiłeś! Pozycjonowanie strony internetowej to jeden z ważniejszych aspektów, bowiem decyduje o tym, gdzie twoja witryna pokaże się w wynikach Google. Sam jako użytkownik wiesz na pewno, że najczęściej zwraca się uwagę tylko na pierwszą stronę wyników.
Zależy ci na tym, żeby twoja strona internetowa pojawiała się wysoko w odpowiedzi na konkretne zapytania potencjalnych klientów? Zadbaj zatem o jej pozycjonowanie! Wbrew pozorom to nie musi być trudne. Możesz z powodzeniem sam się tym zająć albo zlecić to firmie, jeśli nie masz do tego głowy.
W dzisiejszym wpisie przedstawimy krok po kroku, na co trzeba zwrócić uwagę przy pozycjonowaniu strony. Dowiesz się też, czym jest pozycjonowanie stron, czy warto je komuś zlecić, a jeśli tak, to komu i za ile.
Tymczasem zachęcam cię do odwiedzenia strony serwisu ARSmedia, który oferuje różne usługi dla właścicieli witryn i profili w social media, w tym pozycjonowanie stron:
Pozycjonowanie stron w Google: najważniejsze zasady
Pierwsza kwestia, którą się zajmiemy, to porady dotyczące pozycjonowania stron. Poniżej poruszyliśmy 6 tematów, które wpływają na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Aby poprawić pozycjonowanie strony, należy zadbać o każdy z nich.
1. Odpowiednie słowa kluczowe
Pierwszym ważnym aspektem są słowa lub też frazy kluczowe. Planując każdą treść, powinieneś zastanowić się, na jakie frazy kluczowe chcesz, żeby pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Ważne są zwłaszcza trzy kwestie: liczba wyszukiwań frazy, precyzyjność frazy i jej odpowiadanie treści, np. artykułu na blogu.
Liczba wyszukiwań wcale nie musi być zawsze najwyższa. Frazy krótkie i bardzo ogólne rzecz jasna będą miały ich więcej, ale na takie frazy po pierwsze znacznie trudniej będzie uzyskać dobre pozycjonowanie, a po drugie nie zawsze przekłada się to na wyniki sprzedażowe.
To dlatego, że użytkownik, który jest poważnie zainteresowany kupnem konkretnej rzeczy, będzie maksymalnie precyzował swoje zapytanie w wyszukiwarce. Dlatego właśnie dla pozycjonowania ważne są frazy long tail, czyli tzw. długi ogon, a więc takie, które mają więcej słów.
Chodzi o to, by użytkownik po wpisaniu dość precyzyjnego zapytania, mógł od razu trafić na witrynę, która doskonale na nie odpowiada. Znajduje to, czego szuka, jego doświadczenie jest pozytywne, a ty odnotowujesz zysk.
2. Treść wysokiej jakości
Kolejna kwestia to sama treść na witrynie. Nie ma najmniejszego sensu zapychać strony internetowej tekstami „pod SEO”, które oprócz nafaszerowania słowami kluczowymi nie reprezentują większej wartości merytorycznej.

O pozycji w wynikach wyszukiwania nie decyduje wyłącznie obecność fraz kluczowych. Równie ważna jest treść wysokiej jakości, która szczegółowo traktuje dane zagadnienie i dokładnie odpowiada na zapytanie użytkownika. Wówczas pozostaje on na stronie dłużej, czyta artykuł do końca, wraca do niego, a to wszystko działa na plus.
Poradnik dotyczący tworzenia tekstów SEO znajdziesz pod tym linkiem. Od razu mogę uprzedzić cię, że pisanie takich treści to kwestia przestrzegania paru nieskomplikowanych zasad, ale bazą muszą być porządne umiejętności redaktorskie. W artykule znajdziesz również porady, gdzie i komu zlecić napisanie tekstów SEO.
3. Autorytet witryny
Poprzedni punkt pracuje na ten, o którym powiemy sobie teraz, mianowicie na autorytet witryny. I to bez względu na to, czy jest to blog, e-commerce, czy jakakolwiek inna strona internetowa. Ważne jest, by Google postrzegał ją jako eksperta w danej dziedzinie i tym samym podsuwał jako pierwsze propozycje w odpowiedzi na interesujące cię zapytania.
Na pozycjonowanie dobrze wpłynie fakt, że twoja witryna specjalizuje się w czymś konkretnym. Google nie nagradza stron o wszystkim i o niczym. Jeśli np. twój e-commerce ze sprzętem ogrodniczym będzie miał sekcję blogową z artykułami poradnikowymi zawierającymi precyzyjne frazy kluczowe związane z pielęgnacją ogrodu i wyborem najlepszych produktów, prawdopodobnie witryna będzie dobrze wypozycjonowana na wiele fraz kluczowych związanych z twoim biznesem.
4. Linkowanie
Kolejna rzecz, która wpływa na pozycjonowanie, to tzw. linkowanie – z angielskiego link building. Jest to swego rodzaju obudowa z linków wokół witryny, wewnątrz niej i na zewnątrz. Linki powodują, że użytkownik dłużej pozostaje na stronie, a także poprawiają autorytet witryny.

Zasadniczo mamy do czynienia z dwoma typami linków. Linki wewnętrzne to te, które znajdują się na twojej stronie i prowadzą do np. innych artykułów na twoim blogu, powiązanych tematycznie. Dzięki temu ułatwiasz poruszanie się po stronie, wyszukiwanie interesujących treści i sprawiasz, że czytelnik spędza na niej więcej czasu.
Linki zewnętrzne natomiast to takie, które prowadzą do twojej witryny z innych stron. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy tworzysz je w obrębie kilku własnych stron albo gdy np. zamawiasz artykuł sponsorowany na blogu. Są to linki przychodzące, w odróżnieniu od wychodzących, które przenoszą z twojej witryny na inną.
5. Prędkość witryny
Szybkość ładowania strony, a więc czas od kliknięcia linku URL do jej całkowitego załadowania, to istotny aspekt wpływający na doświadczenie użytkownika. Nie pozostaje on obojętny również dla pozycjonowania.
Jeśli strona ładuje się długo, część użytkowników ucieknie z niej, zanim tak naprawdę pozna jej zawartość. To z kolei będzie wpływało na tzw. współczynnik odrzuceń (mówiący właśnie, ile osób wycofało się od razu z twojej witryny), który nie jest jedynym istotnym współczynnikiem, ale jak najbardziej może mieć znaczenie dla SEO.
Jak poprawić prędkość strony? Można to zrobić, optymalizując ją na wiele sposobów. Bardzo często sugerowana jest optymalizacja elementów graficznych – obrazków, które być może mają za duży rozmiar lub nieodpowiedni format.
Warto zrobić test prędkości witryny, np. tutaj. Oprócz wyniku otrzymujemy cenne wskazówki, co i jak możemy poprawić na naszej witrynie.
6. Aspekt graficzny
Na koniec trzeba wspomnieć jeszcze o aspekcie graficznym strony, a właściwie o trzech jego odsłonach.
Pierwsza z nich jest związana z doświadczeniem użytkownika. Gdy witryna jest przejrzysta i przyjemna dla oka, doświadczenie pozostaje pozytywne. Użytkownik intuicyjnie porusza się po witrynie i bez pomyłek znajduje to, czego potrzebuje.

Druga to wspomniana optymalizacja zdjęć, która decyduje o technicznym działaniu witryny i jej prędkości.
Trzecia to natomiast kwestia wykorzystywania SEO w plikach obrazkowych. Odpowiednie nazywanie zdjęcia, opisywanie go i używanie fraz kluczowych w tekście alternatywnym pozwala na poprawę pozycjonowania poprzez zdjęcia, a także wyświetlanie zdjęć z twojej witryny w wynikach Google grafika.
Pozycjonowanie strony: co to?
Poświęćmy jeszcze chwilę na to, by wyjaśnić, czym właściwie jest pozycjonowanie. Często, mówiąc o nim, posługujemy się terminem „SEO„. Jest to skrót od angielskiego wyrażenia „Search Engine Optimization„, które oznacza po prostu optymalizację strony internetowej tak, by zapewnić jej jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie to zatem zestaw różnych działań mających na celu poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania.
Warto tu też zrobić pewne rozróżnienie, mianowicie na działania off-site i on-site – obie grupy mają związek z SEO. Off-site polega na działaniach SEO poza samą witryną i najogólniej opiera się na linkowaniu z innych stron do naszej witryny. Możemy np. zapłacić jakiemuś blogowi, żeby zalinkował naszą stronę albo opublikował artykuł sponsorowany, ewentualnie sami stworzyć blogi, które będą linkować do naszej witryny.
Sfera on-site to natomiast optymalizacja samej witryny: jej treści tekstowych, wizualnych, poprawa doświadczenia użytkownika itd. Wszystkie działania, które sprawiają, że strona działa dobrze, jest przejrzysta i przede wszystkim odpowiada na zapytania korzystających z Google użytkowników.

Z tym też związany jest tzw. audyt SEO. Jest to ocena witryny internetowej pod kątem jej optymalizacji w celu lepszego pozycjonowania. Audyt SEO można zlecić firmie specjalizującej się w pozycjonowaniu, która zdiagnozuje ewentualne przeszkody, które powodują, że na naszą witrynę nie trafia ten, kto powinien.
Pomocne jest też stosowanie wtyczek, np. w WordPress, które naprowadzają nas na właściwe działania pod kątem SEO. Taka popularną wtyczką jest choćby Yoast SEO, wspomagająca optymalizację strony i poszczególnych artykułów na niej publikowanych.
Pozostaje natomiast pytanie, czy warto zabierać się za pozycjonowanie samemu, czy lepiej to komuś zlecić. A jeśli tak, to komu, jak, kiedy i za ile.
Pozycjonowanie strony samemu: czy warto?
Skuteczne pozycjonowanie witryny nie wymaga jakichś szczególnych umiejętności. Poznanie prostych zasad, które zostały opisane wcześniej, w dużym stopniu wystarczy. Na pewno przyda się lekkie pióro, sprawna obsługa własnej witryny i trochę psychologiczno-marketingowej wyobraźni, która pozwoli wczuć się w rolę użytkownika Internetu i naszego potencjalnego klienta.
To wszystko jest do zrobienia, a poza tym istnieje wiele kursów, które pozwalają się wprawić. Polecam ci lekturę artykułu Szkolenie SEO i kursy pozycjonowania, w którym zrecenzowaliśmy 6 najlepszych kursów online, dzięki którym zdobędziesz umiejętność pozycjonowania stron. Co ważne, szkolenia nauczą cię korzystania z przydatnych narzędzi do analizy i planowania słów kluczowych.
Na to wszystko potrzeba jednak trochę czasu i dobrych chęci – a przynajmniej tego pierwszego, nie oszukujmy się, nierzadko brakuje. Dlatego wiele firm zleca pozycjonowanie zewnętrznej agencji, takiej jak ARSmedia (oficjalna strona tutaj).

Wówczas agencja bierze na siebie zazwyczaj audyt SEO, optymalizację witrynę, a nierzadko nawet działania off-site. Wszystko zależy od konkretnej oferty, ale mamy prawo spodziewać się zadowalających wyników.
Trzeba zdawać sobie jednak sprawę z tego, że pozycja w wynikach wyszukiwania nie jest czymś danym raz na zawsze. Nasza witryna musi być aktualizowana, muszą na niej pojawiać się nowe treści odpowiadające na kolejne frazy kluczowe, by utrzymała swoją popularność.
Na pewno przeprowadzenie audytu SEO i zlecenie optymalizacji będzie dobrym wyborem, jeśli nie znasz się dobrze na SEO (albo nie masz na to czasu) i kiedy witryna wciąż nie przynosi ci spodziewanych efektów. Możesz to zrobić tak naprawdę w dowolnym momencie, kiedy ocenisz, że znalazłeś się w martwym punkcie i nie wiesz, jak możesz poprawić swoją witrynę.
Pozycjonowanie stron: cennik
Cennik usług związanych z pozycjonowaniem jest bardzo zróżnicowany. Każda agencja proponuje co innego w innej cenie. Niektóre usługi są w pakietach, inne są traktowane indywidualnie. Nawet zoptymalizowanie pojedynczego artykułu na stronie może wiązać się z kosztem paruset złotych.
Najczęściej agencje przyjmują strategię bezpłatnej wyceny indywidualnej. Dopóki się nie skontaktujemy, nie mamy możliwości poznania kosztu usługi dla naszej witryny.
Sprawa ma się inaczej z agencją ARSmedia, która sprzedaje usługę pozycjonowania na zasadzie dodania produktu do koszyka. Koszt to 984 zł brutto (800 zł netto). Usługa dotyczy stron w WordPress lub sklepu internetowego WooCommerce i wykorzystuje odpowiednie wtyczki, m.in. Yoast SEO i Litespeed Cache.
Specjaliści z ARSmedia biorą na siebie analizę SEO i optymalizację twojej strony – we wszystkich aspektach, o których wspomnieliśmy w tym artykule. Co więcej zostaniesz przeszkolony z zainstalowanych wtyczek i otrzymasz pakiet wytycznych, jak dalej prowadzić swoją stronę, by osiągać jak najlepsze efekty.
Na tle cenników innych agencji, na które można trafić, to naprawdę ciekawa oferta. Kliknij poniżej, by dowiedzieć się więcej.