Projektowanie logo firmy: cena, porady i jak zamówić

projektowanie logo firmy

Zastanawiasz się, jak wygląda projektowanie logo dla firmy? Chcesz wiedzieć, ile kosztuje projekt logo i gdzie można go zamówić? Chcesz samodzielnie zaprojektować logo zgodnie z zasadami estetyki? Dobrze trafiłeś!

Logo firmy jest bardzo istotnym elementem jej wizerunku, a jeśli planujemy odnieść sukces, nie powinniśmy ignorować znaczenia symbolu naszej firmy. Dlatego powinniśmy podejść poważnie do tworzenia logo.

Jeśli nie mamy zdolności graficznych, możemy polegać na specjalistach. W tym wpisie dowiesz się, jak zamówić projekt logo i gdzie to zrobić oraz ile to kosztuje.

Jeśli natomiast chcesz zająć się tym osobiście, poznasz tu warunki, które powinno spełniać idealne logo, oraz programy, które przydadzą ci się do jego zaprojektowania.

Projektowanie logo: zasady

Zacznijmy od zasad, którymi należy się kierować, gdy zabieramy się za projektowanie logo firmy lub marki. Nie są one zbyt skomplikowane, a zagwarantują sukces symbolowi naszej działalności.

1. Oddaje charakter firmy

W pierwszej kolejności logo powinno oddawać charakter firmy lub marki – to oczywiste. Ale co to właściwie oznacza?

Z jednej strony ważne jest, co przedstawia. Jeśli jego główną częścią jest obrazek, to albo powinien nawiązywać on do nazwy firmy, albo tego, czym się ona zajmuje.

Z drugiej strony styl logo powinien odpowiadać działalności firmy. Jeśli zajmujemy się innowacjami, trudno, żeby logo było w stylu vintage i na odwrót.

Może być też ono zupełnie abstrakcyjne albo nawiązywać jakoś do historii marki. Logo Nike nawiązywało do sztuki starożytnej, a krokodyl Lacoste pochodzi od przezwiska założyciela marki. Jeśli stworzeniu logo towarzyszy jakaś anegdota, możesz wokół niego zbudować całą strategię marketingową.

2. Ma odpowiednią kolorystykę

Nie każdy ma wyczucie kolorystyczne i dostrzega subtelne różnice w odcieniach, które sprawiają, że pewne barwy do siebie pasują, a inne nie. Szczególnie, gdy kombinacja dotyczy więcej niż jednego koloru.

projekty logo firmy

Dlatego w kwestii kolorystyki warto poszukać trochę inspiracji. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce zapytanie Logo color combinations, by znaleźć mnóstwo przykładów palet doskonałych dla logo.

Istotne są nie tylko odpowiednie kontrasty i odcienie, które powodują, że logo jest czytelne i estetyczne. Kolory mają również swoją symbolikę, są nośnikiem informacji i emocji, co może mieć wpływ na wizerunek twojej marki.

3. Jest proste i czytelne

Jedną z najważniejszych cech logo jest to, że powinno być ono czytelne, a także nieskomplikowane. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta. Logo bardzo często ma niewielkie rozmiary, np. znajduje się na pasku adresu (favicon) i nawet wtedy nie powinno budzić wątpliwości.

Logo zazwyczaj powinno być zamknięte w kwadracie bądź okręgu. Poza tym istnieje zasada, że usuwamy z niego wszystkie elementy, które nie są niezbędne. Im prościej, tym lepiej, bo nie tylko w warstwie wizualnej jest ono wtedy bardziej czytelne, ale też treściowej.

Tak więc długie napisy małą, ozdobną czcionką i szczegółowe grafiki odpadają. Jeśli nie jesteśmy w stanie stwierdzić, co przedstawia logo bez jego powiększenia, to znaczy, że projekt nie jest dobry.

4. Jest oryginalne i zapamiętywalne

Prostota jest ważna również dlatego, że nieskomplikowany wzór łatwiej zapada w pamięć. Założę się, że kiedy pierwszy raz zobaczyłeś logo firmy Apple, bez trudu byłeś w stanie przywołać je w pamięci.

kreator logo firmy

Jednocześnie wcale nie powinniśmy rezygnować z oryginalności. To samo logo Apple byłoby dość nudne, gdyby przedstawiało tylko jabłko – nie ma w tym nic oryginalnego. Natomiast fakt, że jest ono nadgryzione wyróżnia je, sprawia, że jeszcze lepiej je zapamiętujemy i identyfikujemy, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na jego czytelność.

Warto zatem trochę się pogłowić i nie wybierać od razu najbardziej banalnych wzorów, z których korzystają też inne marki. Wykorzystaj w pełni potencjał logo.

5. Dostosowuje się do różnych warunków

Jak już zostało powiedziane, logo powinno być czytelne nawet, jeśli jest bardzo małe. Ale to nie jedyne warunki, w których musi dobrze spełniać swoją funkcję. Należy również sprawdzić, jak wygląda w powiększeniu.

Poza tym pamiętaj, że niekiedy twoje logo będzie pokazane w wersji monochromatycznej, czarno-białej. Sprawdź, czy nadal będzie wtedy czytelne. Obejrzyj je także w negatywie.

Ważne jest również, jak komponuje się z nazwą firmy. Jeśli nazwa zapisana jest daną czcionką, to logo nie może być od tego kompletnie oderwane. Powinno pasować stylem, np. być proste, cięższe, jeśli czcionka ma taki krój; być delikatniejsze, jeśli czcionka jest bardziej finezyjna.

6. Ma odpowiedni krój czcionki

Na koniec jeszcze krótkie rozwinięcie na temat czcionki. Napis może być stałą częścią logo lub nie, ale tak czy inaczej musi się dobrze komponować.

projektowanie logo dla firm

Wspomniałem już o tym, że jeśli napis jest obok logo, to i tak powinien odpowiadać stylem i kolorystyką samego logo. Jeśli jest częścią logo, np. w postaci pojedynczych liter (np. logo New Balance), to dodatkowo krój czcionki, podobnie jak kolor, staje się nośnikiem komunikatu.

Wszystko ma znaczenie. Czy jest pogrubiona, czy nie, czy jest pochylona, czy imituje pismo odręczne, czy budzi określone skojarzenia, czy jest szeryfowa…

Uniwersalna porada natomiast pozostaje taka, żeby ostrożnie podchodzić do bardzo oryginalnych i zabawnych krojów czcionek, ponieważ mogą kojarzyć się z czymś nieprofesjonalnym i niepoważnym.

Jak stworzyć logo firmy samemu?

Jeśli czujesz się na siłach, masz zmysł estetyczny i wiesz, czego oczekujesz, możesz spróbować samodzielnie zaprojektować logo dla swojej działalności.

Do tego celu możesz użyć profesjonalnego programu graficznego jak Corel Draw czy Adobe Illustrator. Jeśli nie potrafisz jeszcze dobrze się nimi posługiwać, możesz zapisać się na kurs i przy okazji zdobyć cenną umiejętność. Pod tym linkiem znajdziesz recencje kursów CorelDraw, natomiast pod tym linkiem znajduje się lista najlepszych kursów Adobe Illustrator.

Ale możesz także skorzystać z innych programów, dużo prostszych w obsłudze, z którymi stworzysz szybko ładne i zindywidualizowane logo. W tym celu bardzo polecam ci Canvę (kliknij tutaj).

jak stworzyć logo canva

Canva posiada bogatą bibliotekę szablonów, dzięki którym stworzysz idealne logo. Elementy graficzne, liczne czcionki i gotowe palety barw pozwolą ci zaprojektować coś oryginalnego i spełniającego wszystkie warunki dobrego logo.

Program pozwala również na dostosowanie istniejącego logo do kolorystyki twojej marki. W dodatku w wersji podstawowej jest bezpłatny, ale zachęcam cię do skorzystania z niedrogiej wersji Pro, dzięki której uzyskasz dostęp do wszystkich zaawansowanych opcji i znacznie większej biblioteki – kliknij tutaj. Przysługuje bezpłatny okres próbny.

Istnieje także wiele innych programów podobnych do Canvy. Zajrzyj do tego wpisu, by lepiej się z nimi zapoznać.

Jak zamówić projekt logo firmy?

Jeśli nie zamierzasz samodzielnie projektować logo, pozostaje ci zlecić to komuś innemu. Wiele firm, ale przede wszystkim freelancerów się tym zajmuje, a ich usługi wcale nie muszą być bardzo kosztowne.

Jedną z propozycji jest firma ArsMedia (strona oficjalna tutaj) świadcząca różne usługi w zakresie tworzenia stron www, mediów społecznościowych i projektów graficznych. Poniżej możesz zobaczyć ich przykładowe realizacje logo:

projektowanie logo cena

Aby złożyć zamówienie, wystarczy wejść na stronie w zakładkę Projektowanie logo (kliknij tutaj), dodać produkt do koszyka, opłacić zamówienie i ustalić szczegóły realizacji z firmą. W ramach usługi otrzymujesz 3 propozycje projektów, nielimitowane poprawki oraz pliki w różnych formatach.

Alternatywą jest znalezienie freelancera i w tym celu najlepiej jest zajrzeć na platformę Fiverr (oficjalna strona tutaj). W pasku wyszukiwania wpisz „Logo” i od razu wyskoczą ci setki propozycji.

Każdy projektant ma swój własny styl, dlatego w filtrach możesz zaznaczyć nie tylko swój budżet, ale też styl logo, a ponadto czas realizacji, formaty plików i dodatkowe usługi. Nie obawiaj się tego, że strona jest w języku angielskim. Możesz wyszukać tylko polskojęzycznych twórców i skontaktować się z nimi w rodzimym języku.

projekt logo firmy

Podczas zamawiania postaraj się podać maksymalnie dużo informacji. Opisz swoją firmę, powiedz, jak wyobrażasz sobie logo, podaj paletę kolorystyczną, czcionki, których używasz, oraz załącz przykładowe logo, które odpowiadają temu, czego oczekujesz.

W zależności od oferty możesz otrzymać kilka propozycji, poprawki, różne formaty itp.

Projektowanie logo: cena

Zapewne zastanawiasz się jeszcze, ile kosztuje zlecenie komuś zaprojektowania logo firmy. Przedział cen jest bardzo duży i bez problemu dostosujesz go do swojego budżetu.

Średnio koszt logo wraz z tzw. księgą identyfikacji wizualnej (czyli zbiorem zasad i przykładów, dzięki którym zachowasz spójność wizualną marki, np. w różnych materiałach reklamowych) mieści się w przedziale 2000-5000 zł.

Nie jest to mało, dlatego na tym tle szczególnie dobrze wypada serwis ArsMedia. Cennik prezentuje się następująco:

  • Samo logo kosztuje 1107 zł brutto;
  • Logo + Księga znaków (opracowanie opisu i zastosowanie logo) – 1783 zł brutto;
  • Logo + Księga znaków + Identyfikacja wizualna – 2275,50 zł brutto.

Mamy tu więc do czynienia z profesjonalnym i kompletnym serwisem. Jeśli natomiast twój budżet jest mocno ograniczony, lepiej będzie skorzystać z Fiverr. Tam poziom usług i ich zakres jest bardziej zróżnicowany, co pozwala zamówić logo już od 5 euro.

W praktyce jednak musisz przeznaczyć na to nieco więcej pieniędzy, ponieważ liczy się również jakość, a więc zwróć uwagę na opinie o danym użytkowniku i liczbę zrealizowanych przez niego zleceń.

Poza tym warto dołożyć i mieć pewność, że dostaniesz więcej niż jedną propozycję, różne formaty i będziesz mieć prawo do zgłaszania poprawek, co zwykle jest nieuniknione, szczególnie gdy nie masz bardzo konkretnej koncepcji.

Projektowanie logo firmy: pytania i odpowiedzi

Ile kosztuje projektowanie logo firmy?

Rozstrzał cen jest bardzo duży i zależy od dostawcy usługi oraz jej zakresu. Ceny logo u freelancerów zaczynają się już od kilku-kilkudziesięciu euro na Fiverr. W profesjonalnej firmie takiej jak ArsMedia podstawowy pakiet usług kosztuje ok. 1000 zł.

Co wchodzi w skład usługi projektowania logo?

Podstawowa oferta to zwykle kilka propozycji logo, możliwość poprawek i wysłanie logo w różnych formatach. Dodatkowo możesz poprosić o wersje przezroczyste, w różnych rozmiarach, czarno-białe, w negatywie itp. Profesjonalne firmy oferują również księgę identyfikacji wizualnej, dlatego koszt jest w tym wypadku większy.

Czym jest księga identyfikacji wizualnej?

Księga identyfikacji wizualnej to zestaw zasad prezentacji wizualnej firmy. To nie tylko logo, ale też sposób prezentacji produktów, materiałów reklamowych, projekty wizytówek, papierów ozdobnych, gadżetów itp.

Gdzie zamówić logo firmy?

Projekt logo możesz zamówić w firmie, która oferuje takie usługi, jak ArsMedia. Możesz też skorzystać z usług freelancera. Największy marketplace z ofertami freelancerów znajdziesz na platformie Fiverr.

Jakie warunki powinien spełniać projekt logo firmy?

Logo powinno być oryginalne, ale też czytelne, zarówno małe, jak i duże, czy monochromatyczne. Powinno być spójne z koncepcją firmy lub marki i stosowanym krojem czcionki, a także posiadać dobrze dobraną kolorystykę.

Jak zaprojektować logo firmy?

Wystarczy, że skorzystasz z programu graficznego. Może to być profesjonalny Adobe Illustrator czy CorelDraw, ale też prosta w obsłudze Canva, gdzie znajdziesz liczne szablony, kroje czcionek i palety kolorystyczne, dzięki którym stworzysz łatwo i szybko wymarzone logo.

5/5 - (1 vote)

Czytaj również: