Reklama na Instagramie: czym jest, ile kosztuje i jak nią zarządzać

reklama na instagramie

Czym są reklamy na Instagramie? Ile kosztują? Jak je stworzyć i nimi zarządzać?

Oto pytania, na które odpowiemy w tym artykule – tak jasno, jak to tylko możliwe! Znajdziesz tutaj wszystkie najistotniejsze informacje na temat reklam na Instagramie.

Na początku skupimy się na samej istocie reklam na Instagramie (Instagram Ads), a następnie przejdziemy do szczegółów, czyli jak je tworzyć i jak nimi efektywnie zarządzać. Jeśli więc szukasz dokładnych informacji na temat reklam na Instagramie, znalazłeś we właściwym miejscu!

Oprócz wspomnianych już tematów omówimy tutaj również przewodniki, usługi i narzędzia, które pomogą ci w zarządzaniu reklamami na Instagramie. Wśród nich jest choćby Instasamy (tutaj oficjalna strona internetowa), z którym możesz się zapoznać już teraz, klikając poniższy przycisk.

Mowa o agencji marketingowej prowadzonej przez ekspertów w tej dziedzinie, którzy pomogą ci stworzyć twoją reklamę na Instagramie, przyspieszając i ułatwiając cały proces, nawet jeśli nie masz na ten temat pojęcia.

Reklama na Instagramie: co to?

Reklamy na Instagramie są głównym narzędziem wszystkich kampanii reklamowych na tym portalu społecznościowym i stanowią środek, za pomocą którego można promować produkty i/lub usługi.

Pomimo faktu, że kiedy mówimy o reklamie bardzo często od razu myślimy o Facebooku, w ostatnich latach dokonał się ogromny postęp w zakresie wykorzystania reklam na Instagramie, do tego stopnia, że dziś ciężko powiedzieć, który z tych dwóch mediów społecznościowych przeważa pod względem promocji i sponsorowania produktów.

Reklamy na Instagramie (znane też jako reklamy sponsorowane) zauważyć możesz, scrollując główną stronę Instagrama, czyli tę pierwszą, która pojawia się po otwarciu aplikacji. Poznać je można po słowie „sponsorowane” obecnym na poście, pod nazwą użytkownika konta.

To właśnie treści reklamowe: reklamodawcy płacą Instagramowi, aby ich posty były wyświetlane dla wybranej grupy odbiorców w zależności od szczególnych zainteresowań, rzadziej ze względu na wiek, płeć lub pochodzenie geograficzne. Celem tego artykułu nie jest jednak zgłębianie tematu sponsorowania produktów i usług na Instagramie.

Jak zrobić reklamę na Instagramie

Dowiemy się teraz, jak stworzyć reklamę na Instagramie. W tym dziale przeanalizujemy wspólnie proces tworzenia treści reklamowych. Następnie przedstawimy ci przewodnik i usługę, która może być bardzo pomocna w tym procesie.

Proces tworzenia

Na samym początku należy podkreślić, że kilka lat temu Instagram został przejęty przez właścicieli Facebooka, a tworzenie reklam odbywa się za pośrednictwem platformy Business Manager, do której dostęp można uzyskać, wchodząc w ten link.

reklama instagrama

W tym sensie proces tworzenia reklam na Facebooku i Instagramie jest taki sam. W zasadzie system jest tak zintegrowany, że domyślnie można uruchomić reklamę w obu mediach społecznościowych jednocześnie.

Oczywiście możesz zdecydować, gdzie umieścić swoje reklamy, ponieważ masz możliwość wyboru pomiędzy automatycznym lub niestandardowym pozycjonowaniem.

W przypadku automatycznego umieszczania rekla, oprogramowanie określi, gdzie należy je umieścić, wybierając spośród wielu możliwości: nie tylko w postach, ale również w relacjach na Facebooku lub Instagramie lub w innych miejscach. W ramach ustawień niestandardowych decydujesz ręcznie, gdzie je umieścić.

Po tym jak zdecydujesz się na skorzystanie z managera biznesowego Facebooka, aby stworzyć swoje pierwsze ogłoszenie, wystarczy przejść do Ads Managera i kliknąć przycisk „Stwórz kampanię”.

reklama na insta

W tym momencie aktywujesz kreator, który poprowadzi cię krok po kroku przez proces tworzenia twoich reklam na Instagramie. Pierwszą rzeczą, o której należy zdecydować, jest cel twojej kampanii.

Jest kilka możliwości, ale najczęstsze to:

  • Interakcje: jeśli zdecydujesz się na stworzenie kampanii interakcji, twoim celem będzie zdobycie lajków i komentarzy pod postem, a nie nowych followersów twojej strony.
  • Konwersje: w tym drugim przypadku, twoim celem jest stworzenie sponsorowanej kampanii na Instagramie, która łączy się z produktem na sprzedaż. Jeśli taki produkt jest sprzedawany, to potocznie mówi się, że dokonano konwersji.
reklama na ig

Drugim etapem procedury jest określenie odbiorców, do których należy się zwrócić. Tutaj także masz dwie możliwości:

  • Broad: w tym przypadku wybierana jest tylko grupa wiekowa, płeć i położenie geograficzne odbiorców, bez wchodzenia w szczegóły. Dlatego mówi się, że kampania jest „broad”, czyli z angielskiego „szeroka”.
  • Zainteresowania: drugą opcją jest wskazanie konkretnych zainteresowań odbiorców docelowych. Facebook jest już skonstruowany w taki sposób, że użytkownikom przypisuje się zainteresowania w oparciu o strony, które lubią i produkty, które kupili w przeszłości, a które są następnie wykorzystywane w tym kontekście.
ile kosztuje reklama na instagramie

Trzeci i ostatni krok w tworzeniu reklam na Instagramie to tworzenie samego postu, który zazwyczaj zawiera tekst u góry, obrazek, tytuł, podtytuł oraz link do sponsorowanego produktu/usługi.

jak zrobić reklamę na instagramie

Możesz zdecydować się na umieszczenie zdjęcia lub filmu, ale powinieneś wiedzieć, że istnieją ograniczenia dotyczące formatów dostępnych dla reklam. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na tej stronie.

Przewodnik, który ci pomoże

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z reklamami na Instagramie i myślisz, że najpierw wypadałoby coś o nich wiedzieć, zanim wydasz na nie pieniądze, to, co mogę polecić, to przewodnik na temat tego, jak taka reklama działa. Opcji jest wiele, ale tutaj polecamy kurs „Skuteczna reklama na Facebooku, Instagramie i Messengerze” Joanny Ceplin.

Kurs ten został przygotowany przez osobę, która już od blisko 20 lat doradza firmom w zakresie marketingu i rozwijania swojej marki w social media. Szkolenie to jest dedykowane zarówno początkującym, jak i profesjonalistom z branży, indywidualnym użytkownikom i przedsiębiorcom.

Dowiesz się z niego, między innymi, jak korzystać z menedżera reklam, jak interpretować statystyki, jak stworzyć dobrą reklamę i odpowiednio ustawić target oraz zoptymalizować ją tak, by przynosiła efekty nawet przy twoim minimalnym udziale.

To zbyt skomplikowane? Skorzystaj z usług ekspertów

Jeśli czujesz, że nie masz czasu lub umiejętności, aby samemu tworzyć reklamy na Instagramie, możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy wykonują tę pracę na co dzień.

Istnieje wiele tego typu agencji marketingowych, ale najbardziej polecamy Instasamy. Jest to agencja specjalizująca się w marketingu w mediach społecznościowych, a w szczególności na Instagramie.

Wśród różnych dostępnych pakietów znajduje się też taki poświęcony tworzeniu reklam na Instagramie:

Możesz poprosić o wycenę, aby sprawdzić, czy oferta jest dla ciebie kusząca. Pracownicy Instasamy stworzą i będą zarządzać reklamami w twoim imieniu. W ten sposób nie będziesz musiał tracić czasu na naukę, zwłaszcza jeśli twoje doświadczenie zawodowe nie ma z tym nic wspólnego.

Reklama na Instagramie: cena

Była mowa o tym, że warto skorzystać z pomocy specjalistów lub poradników, jeśli nie czujemy się pewni w temacie reklam na IG i nie chcemy na marne wydawać pieniędzy. Poświęćmy zatem teraz jeszcze kilka słów cenom reklamy na Instagramie.

Kiedy tworzysz kampanię reklamową za pośrednictwem Business Managera na Facebooka, ustalasz zazwyczaj, ile chcesz wydać w ciągu jednego dnia. Na przykład, możesz zdecydować się na wydanie 5 euro dziennie na kampanię. Nie ma jednej określonej kwoty, powinna być ona ustalana indywidualnie dla każdego przypadku.

Reklama na Instagramie jest oparta na modelu Pay-Per-Click (PPC), w którym wydasz pieniądze tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie na twoją reklamę. Kwota wydana na jedno kliknięcie nazywa się CPC (Cost Per Click). Ona także może być różna, a twoim celem jest utrzymanie jej na jak najniższym poziomie, tak, aby można było zaprezentować reklamy na Instagramie jak największej liczbie osób, po ustawieniu dziennego budżetu.

Wartość CPC zależy od różnych czynników, z których najważniejszy jest CTR (Click-Through Rate) czyli współczynnik procentowy pomiędzy liczbą osób, które klikają na twoją reklamę a wszystkimi, którzy ją zobaczyli. Im wyższy jest ten współczynnik, tym niższe będzie CPC. Optymalne CPC to takie poniżej 0,30 euro.

Reklama Instagrama: 3 skuteczne narzędzia zarządzania

Na rynku dostępny jest cały szereg narzędzi ułatwiających zarządzanie reklamami na Instagramie, zarówno pod względem tworzenia jak i organizacji, także w odniesieniu do planu redakcyjnego.

SocialPilot

Pierwszym narzędziem tego typu jest SocialPilot (tutaj link do oficjalnej strony). Jest to narzędzie stworzone do planowania publikacji treści na Instagramie. Prezentuje ono bardzo intuicyjny system wizualny, dzięki któremu za pomocą trybu „przeciągnij i upuść” możesz umieścić swoją treść w kalendarzu.

socialpilot zarządzanie reklamami na instagramie

Obecnie platforma rozszerzyła swoje funkcje, wyposażając się również w system do zarządzania reklamami na Instagramie. Ogólnie rzecz biorąc, SocialPilot jest narzędziem typu all-in-one, które pozwoli ci na zarządzanie profilem na najwyższym poziomie.

Co ważne, możesz wypróbować SocialPilot całkowicie za darmo przez dwa tygodnie! Uzyskaj dostęp do bezpłatnej wersji próbnej już teraz i zobacz, czy to naprawdę dla ciebie!

Madgicx

Drugie narzędzie, pomocne przy zarządzaniu reklamami na Instagramie, jest być może mniej znane, ale z czasem udowodniło swoją wartość: nazywa się Madgicx. W 2019 roku serwis ten otrzymał nagrodę za najlepszą debiutującą platformę i jej użyteczność.

kampania na instagramie

W przeciwieństwie do poprzedniego narzędzia, Madgicx jest zaprojektowany specjalnie do zarządzania reklamami na Instagramie, Facebooku oraz Google. Wykorzystuje sztuczną inteligencję, która pomoże ci stworzyć, zarządzać i optymalizować twoje sponsorowane posty do maksimum, dając ci przewagę nad konkurencją.

Możesz wypróbować to narzędzie za darmo przez 7 dni, podczas których będziesz mógł zapoznać się z głównymi funkcjami platformy i zdecydować, czy jest ona dla ciebie odpowiednia.

AdEspresso

Trzecie narzędzie do tworzenia i zarządzania reklamami na Instagramie to AdEspresso. Jest to produkt opracowany przez zespół Hootsuite, który pomaga przy planowaniu publikowanych treści.

zarządzanie reklamami na instagramie adespresso

AdEspresso ma tę zaletę, że integruje się bezpośrednio z Business Managerem Facebooka, co ułatwia tworzenie i zarządzanie reklamami na Instagramie.

Osobiście próbowaliśmy używać tego oprogramowania i musimy powiedzieć, że czas potrzebny na stworzenie reklamy na Instagramie jest znacznie skrócony.

Więc jeśli masz zamiar zacząć przygodę z treściami sponsorowanymi i planujesz korzystać z nich często i dużo, to świetny wybór, żeby zaoszczędzić cenny czas. Dostępna jest 14-dniowa wersja próbna.

Reklamy na Instagramie: analiza konkurencji

Kończąc, wspomnijmy jeszcze o tym, jak analiza konkurencji może pomóc w realizacji twojego sponsoringu. Zachowanie konkurencji można ocenić w dwóch głównych przypadkach:

  • Jeśli sprzedajesz podobne produkty, w odniesieniu do konkretnej niszy;
  • Jeśli sprzedajesz ten sam produkt za pośrednictwem sieci partnerskiej, do której dostęp ma kilku sprzedawców.

Obserwując zachowanie konkurencji można zobaczyć, które reklamy działają, a które miały w przeszłości pewne problemy.

W jaki sposób?

Na przykład, używając narzędzia AdSpy, można zobaczyć oferty innych sprzedawców według odpowiednich filtrów. Zazwyczaj te, które były najdłużej utrzymywane i miały najwięcej lajków i komentarzy, są również tymi, które działały najlepiej.

konkurencja reklamy instagram

To już wszystko, jeśli chodzi o reklamy na Instagramie. Mamy nadzieję, że ten wpis dał ci podstawowe pojęcie o tym, jak funkcjonuje reklama na Instagramie, jakie korzyści może przynieść i ile należy w nią zainwestować. Teraz twoja kolej na rozpoczęcie przygody w świecie treści sponsorowanych, do dzieła!

5/5 - (2 votes)

Czytaj również: