Reklama na Instagramie: czym jest, ile kosztuje i jak nią zarządzać

reklama na instagramie

Czym są reklamy na Instagramie? Ile kosztuje reklama na Instagramie? Jak ją stworzyć i nią zarządzać?

Oto pytania, na które odpowiemy w tym artykule – tak jasno, jak to tylko możliwe! Znajdziesz tutaj wszystkie najistotniejsze informacje na temat reklam na Instagramie.

Na początku skupimy się na samej istocie reklam na Instagramie (Instagram Ads), a następnie przejdziemy do szczegółów, czyli jak je tworzyć i jak nimi efektywnie zarządzać. Jeśli więc szukasz dokładnych informacji na temat reklam na Instagramie, znalazłeś we właściwym miejscu!

Zanim zaczniemy, chciałbym polecić ci też niezwykle przydatny kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie. Jest to szkolenie online w formie wykładów wideo, przygotowane przez Katarzynę Głąb na platformę Strefa Kursów. Omawia zarówno płatne, jak i bezpłatne narzędzia Instagrama, które pozwalają rozwijać profil biznesowy.

Reklama na Instagramie: co to?

Reklamy na Instagramie są głównym narzędziem wszystkich kampanii reklamowych na tym portalu społecznościowym i stanowią środek, za pomocą którego można promować produkty i/lub usługi.

Reklamy na Instagramie zauważyć możesz, scrollując główną stronę Instagrama, czyli tę pierwszą, która pojawia się po otwarciu aplikacji. Poznać je można po słowie „sponsorowane” obecnym na poście, pod nazwą użytkownika konta.

To właśnie treści reklamowe: reklamodawcy płacą Instagramowi, aby ich posty wyświetlano wybranej grupie odbiorców w zależności od szczególnych zainteresowań, rzadziej ze względu na wiek, płeć lub pochodzenie geograficzne. Celem tego artykułu nie jest jednak zgłębianie tematu sponsorowania produktów i usług na Instagramie.

Istnieje kilka rodzajów reklam na Instagramie, a niektóre z najczęściej stosowanych to:

  1. Feed Ads: To reklamy wyświetlane wśród przeglądanych zdjęć i filmów;
  2. Story Ads: Reklamy pojawiające się wśród relacji na Instagramie;
  3. Shopping Ads: Oznaczanie produktów na zdjęciach, umożliwia zakup z aplikacji;
  4. Explore Ads: Wyświetlane w sekcji „Eksploruj”, zgodne z zainteresowaniami;
  5. IGTV Ads: Reklamy wyświetlane w IGTV.

Reklamy na Instagramie są skonfigurowane i zarządzane za pomocą narzędzi reklamowych dostępnych w ramach platformy reklamowej Facebook Ads, ponieważ Instagram jest własnością Facebooka.

To pozwala reklamodawcom na precyzyjne docieranie do swojej grupy docelowej, określanie budżetu reklamowego oraz śledzenie skuteczności kampanii przy użyciu różnych mierników, takich jak liczba interakcji, zasięg czy konwersje.

Co to jest post sponsorowany na Instagramie?

Post sponsorowany na Instagramie to taki, który jest opłacony przez firmę lub markę w celu promowania ich produktów lub usług. Właściciel konta na Instagramie otrzymuje wynagrodzenie za opublikowanie treści, która reklamuje produkt bądź usługę sponsora.

Ten rodzaj promocji jest popularny w świecie marketingu internetowego i pozwala firmom dotrzeć do większej liczby potencjalnych klientów za pośrednictwem popularnych profili na platformie społecznościowej.

Z punktu widzenia przejrzystości i zgodności z zasadami obowiązującymi na platformie ważne jest, żeby post sponsorowany był jako taki oznaczony.

Jak zrobić reklamę na Instagramie?

Dowiemy się teraz, jak stworzyć reklamę na Instagramie. W tym dziale przeanalizujemy wspólnie proces tworzenia treści reklamowych.

1. Otwórz Business Manager

Na samym początku należy podkreślić, że kilka lat temu Instagram został przejęty przez właścicieli Facebooka, a tworzenie reklam odbywa się za pośrednictwem platformy Business Manager, do której dostęp można uzyskać, wchodząc w ten link.

reklama instagrama

W tym sensie proces tworzenia reklam na Facebooku i Instagramie jest taki sam. W zasadzie system jest tak zintegrowany, że domyślnie można uruchomić reklamę w obu mediach społecznościowych jednocześnie.

Oczywiście możesz zdecydować, gdzie umieścić swoje reklamy, ponieważ masz możliwość wyboru pomiędzy automatycznym lub niestandardowym pozycjonowaniem.

W przypadku automatycznego umieszczania reklam, oprogramowanie określi, gdzie należy je umieścić, wybierając spośród wielu możliwości: nie tylko w postach, ale również w relacjach na Facebooku lub Instagramie lub w innych miejscach. W ramach ustawień niestandardowych decydujesz ręcznie, gdzie je umieścić.

2. Stwórz kampanię reklamową na Instagramie

reklama na insta

Po tym jak zdecydujesz się na skorzystanie z managera biznesowego Facebooka, aby stworzyć swoje pierwsze ogłoszenie, wystarczy przejść do Ads Managera i kliknąć przycisk „Stwórz kampanię„.

W tym momencie aktywujesz kreator, który poprowadzi cię krok po kroku przez proces tworzenia twoich reklam na Instagramie. Pierwszą rzeczą, o której należy zdecydować, jest cel twojej kampanii.

Jest kilka możliwości, ale najczęstsze to:

reklama na ig
  • Interakcje: jeśli zdecydujesz się na stworzenie kampanii interakcji, twoim celem będzie zdobycie lajków i komentarzy pod postem, a nie nowych followersów twojej strony.
  • Konwersje: w tym drugim przypadku, twoim celem jest stworzenie sponsorowanej kampanii na Instagramie, która łączy się z produktem na sprzedaż. Jeśli taki produkt jest sprzedawany, to potocznie mówi się, że dokonano konwersji.

3. Określ grupę docelową

ile kosztuje reklama na instagramie

Kolejnym etapem procedury jest określenie odbiorców, do których należy się zwrócić. Tutaj także masz dwie możliwości:

  • Broad: w tym przypadku wybierana jest tylko grupa wiekowa, płeć i położenie geograficzne odbiorców, bez wchodzenia w szczegóły. Dlatego mówi się, że kampania jest „broad”, czyli z angielskiego „szeroka”.
  • Zainteresowania: drugą opcją jest wskazanie konkretnych zainteresowań odbiorców docelowych. Facebook jest skonstruowany w taki sposób, że użytkownikom przypisuje się zainteresowania w oparciu o strony, które lubią, i produkty, które kupili w przeszłości.

Właściwe określenie grupy docelowej jest kluczowe dla efektywności twojej kampanii na Instagramie.

4. Stwórz post sponsorowany

jak zrobić reklamę na instagramie

Ostatni krok w tworzeniu reklam na Instagramie to tworzenie samego postu. Ten zazwyczaj zawiera tekst u góry, obrazek, tytuł, podtytuł oraz link do sponsorowanego produktu/usługi.

Możesz zdecydować się na umieszczenie zdjęcia lub filmu, ale powinieneś wiedzieć, że istnieją ograniczenia dotyczące formatów dostępnych dla reklam. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na tej stronie.

Przeczytaj też: Kursy Instagrama

Ile kosztuje reklama na Instagramie?

Była mowa o tym, że warto skorzystać z pomocy specjalistów lub poradników, jeśli nie czujemy się pewni w temacie reklam na IG i nie chcemy na marne wydawać pieniędzy. Odpowiedzmy więc na pytanie, ile kosztuje reklama na Instagramie.

ile kosztuje reklama na instagramie

Kiedy tworzysz kampanię reklamową za pośrednictwem Business Managera na Facebooka, ustalasz zazwyczaj, ile chcesz wydać w ciągu jednego dnia.

Na przykład, możesz zdecydować się na wydanie 5 euro dziennie na kampanię. Nie ma jednej określonej kwoty, powinna być ona ustalana indywidualnie dla każdego przypadku.

Reklama na Instagramie jest oparta na modelu Pay-Per-Click (PPC). Wydasz pieniądze tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie na twoją reklamę.

Kwota wydana na jedno kliknięcie nazywa się CPC (Cost Per Click). Ona także może być różna, a twoim celem jest utrzymanie jej na jak najniższym poziomie. Chodzi o to, by można było zaprezentować reklamy na Instagramie jak największej liczbie osób, po ustawieniu dziennego budżetu.

Wartość CPC zależy od różnych czynników, z których najważniejszy jest CTR (Click-Through Rate), czyli współczynnik procentowy pomiędzy liczbą osób, które klikają na twoją reklamę a wszystkimi, którzy ją zobaczyli. Im wyższy jest ten współczynnik, tym niższe będzie CPC. Optymalne CPC to takie poniżej 0,30 euro.

Reklama Instagrama: 4 skuteczne narzędzia zarządzania

Na rynku dostępny jest cały szereg narzędzi ułatwiających zarządzanie reklamami na Instagramie, zarówno pod względem tworzenia, jak i organizacji, także w odniesieniu do planu redakcyjnego.

1. SocialPilot

Pierwszym narzędziem tego typu jest SocialPilot (tutaj link do oficjalnej strony). Jest to narzędzie stworzone do planowania publikacji treści na Instagramie. Prezentuje ono bardzo intuicyjny system wizualny, dzięki któremu za pomocą trybu „przeciągnij i upuść” możesz umieścić swoją treść w kalendarzu.

socialpilot zarządzanie reklamami na instagramie

Obecnie platforma rozszerzyła swoje funkcje, wyposażając się również w system do zarządzania reklamami na Instagramie. Ogólnie rzecz biorąc, SocialPilot jest narzędziem typu all-in-one, które pozwoli ci na zarządzanie profilem na najwyższym poziomie.

Co ważne, możesz wypróbować SocialPilot całkowicie za darmo przez dwa tygodnie! Uzyskaj dostęp do bezpłatnej wersji próbnej już teraz i zobacz, czy to naprawdę dla ciebie!

2. Madgicx

Drugie narzędzie, pomocne przy zarządzaniu reklamami na Instagramie, jest być może mniej znane, ale z czasem udowodniło swoją wartość: nazywa się Madgicx. W 2019 roku serwis ten otrzymał nagrodę za najlepszą debiutującą platformę i jej użyteczność.

kampania na instagramie

W przeciwieństwie do poprzedniego narzędzia, Madgicx zaprojektowano specjalnie do zarządzania reklamami na Instagramie, Facebooku oraz Google. Wykorzystuje sztuczną inteligencję, która pomoże ci stworzyć, zarządzać i optymalizować twoje sponsorowane posty do maksimum, dając ci przewagę nad konkurencją.

Możesz wypróbować to narzędzie za darmo przez 7 dni, podczas których będziesz mógł zapoznać się z głównymi funkcjami platformy i zdecydować, czy jest ona dla ciebie odpowiednia.

3. AdEspresso

Trzecie narzędzie do tworzenia i zarządzania reklamami na Instagramie to AdEspresso. Jest to produkt opracowany przez zespół Hootsuite, który pomaga przy planowaniu publikowanych treści.

zarządzanie reklamami na instagramie adespresso

AdEspresso ma tę zaletę, że integruje się bezpośrednio z Business Managerem Facebooka, co ułatwia tworzenie i zarządzanie reklamami na Instagramie.

Osobiście próbowaliśmy używać tego oprogramowania i musimy powiedzieć, że czas potrzebny na stworzenie reklamy na Instagramie jest znacznie krótszy.

Więc jeśli masz zamiar zacząć przygodę z treściami sponsorowanymi i planujesz korzystać z nich często i dużo, to świetny wybór, żeby zaoszczędzić cenny czas. Dostępna jest 14-dniowa wersja próbna.

4. AD Spy

Używając narzędzia AD Spy, można zobaczyć oferty innych sprzedawców według odpowiednich filtrów. Analiza konkurencji pozwala natomiast poprawić własne efekty.

konkurencja reklamy instagram

Jak to działa?

Analiza konkurencji może pomóc w realizacji twojego sponsoringu. Zachowanie konkurencji można ocenić w dwóch głównych przypadkach:

  • Jeśli sprzedajesz podobne produkty, w odniesieniu do konkretnej niszy;
  • Jeśli sprzedajesz ten sam produkt za pośrednictwem sieci partnerskiej, do której dostęp ma kilku sprzedawców.

Obserwując zachowanie konkurencji można zobaczyć, które reklamy działają, a które miały w przeszłości pewne problemy.

Zazwyczaj te, które były najdłużej utrzymywane i miały najwięcej lajków i komentarzy, są również tymi, które działały najlepiej.

Reklamy na Instagramie: podsumowanie

To już wszystko, jeśli chodzi o reklamy na Instagramie. Mamy nadzieję, że ten wpis dał ci podstawowe pojęcie o tym, jak funkcjonuje reklama na Instagramie, jakie korzyści może przynieść i ile należy w nią zainwestować. Teraz twoja kolej na rozpoczęcie przygody w świecie treści sponsorowanych, do dzieła!

kurs marketing i sprzedaż na instagramie reklama na instagramie

Przypominamy również o kursie Marketing i sprzedaż na Instagramie autorstwa Katarzyny Głąb na platformie Strefa Kursów.

To 3,5-godzinny kurs zawierający lekcje wideo oraz liczne materiały szkoleniowe. Dowiesz się, jak stworzyć skuteczny profil biznesowy na Instagramie i jak najlepiej wykorzystać bezpłatne narzędzia promowania. Część kursu została poświęcona również płatnym reklamom na Instagramie.

Kurs kosztuje 119 zł i będzie doskonałą inwestycją. Dzięki niemu nie stracisz czasu, pieniędzy i cierpliwości na nieefektywne prowadzenie reklam na Intagramie.

5/5 - (2 votes)

Czytaj również: