Sprout Social: recenzja platformy zarządzania social media

sprout social

Słyszałeś o Sprout Social i chciałbyś lepiej poznać funkcje tej platformy i opinie o niej? A może po prostu robisz rekonesans w poszukiwaniu idealnego narzędzia do zarządzania social media dla twojego biznesu? Dobrze trafiłeś!

Dzisiejszy wpis powstał w odpowiedzi na potrzebę większej dawki informacji na temat Sprout Social, ale nie tylko. Wyjaśnimy, czym jest ta platforma i do czego służy oraz jakie koszty przewiduje. Przyjrzymy się opiniom na jej temat, ale też przedstawimy możliwe alternatywy. Tak więc jeśli jeszcze nie zdecydowałeś, z jakiego narzędzia do zarządzania social media chcesz korzystać, ten wpis może rozwiać twoje wątpliwości.

Już na wstępnie zachęcam cię do odwiedzenia oficjalnej strony serwisu Sprout Social. Można na niej między innymi skorzystać z bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego, bez podawania danych karty płatniczej.

Czym jest Sprout Social?

Sprout Social (oficjalna strona) to serwis oferujący kompleksowy zestaw narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi. Jego oferta jest kierowana głównie do klientów biznesowych i zawodowych specjalistów social media, zakłada bowiem, że zarządzasz co najmniej 5 profilami. Istotnie, z usług tej platformy skorzystało już ponad 25.000 różnych marek.

sprout social social listening

Sprout Social jest dostosowany do obsługi przede wszystkim następujących platform społecznościowych:

  • Facebook: publikowanie, monitorowanie, analiza;
  • Instagram: publikowanie, monitorowanie, analiza;
  • Twitter: publikowanie, monitorowanie, analiza;
  • LinkedIn: publikowanie, monitorowanie, analiza;
  • YouTube: publikowanie, monitorowanie, analiza;
  • Pinterest: kreator, publikowanie, raportowanie;
  • Google My Business: publikowanie aktualności, zarządzanie;
  • Trip Advisor: monitorowanie, zarządzanie.

Platforma zintegrowana jest również z innymi narzędziami, z których często korzystamy do prowadzenia projektów biznesowych, takimi jak Slack, Google Drive, Google Analytics, Dropbox czy Canva.

Chcesz przygotować przykuwający uwagę, spójny graficznie content? Monitorujesz i analizujesz zaangażowanie i aktywność fanów? Chcesz wiedzieć, co słychać u konkurencji? Badasz potrzeby klientów na różnych mediach społecznościowych? Chciałbyś móc ogarniać te wszystkie rzeczy z jednej platformy? Sprout Social to coś dla ciebie!

Po założeniu konta należy połączyć je z profilami w mediach społecznościowych, którymi zarządzasz. Następnie przechodzimy do ustawień, by odpowiednio je spersonalizować. Wszystko to możemy wypróbować za darmo podczas 30-dniowego, pozbawionego ryzyka okresu próbnego oraz konta demo, o którego utworzenie możemy poprosić obsługę klienta.

Sprout Social: główne funkcje

Prześledźmy teraz funkcjonalność głównych narzędzi, którymi dysponuje platforma Sprout Social. W szczególności postanowiliśmy się przyjrzeć pięciu z nich, najbardziej reprezentatywnym i dającym największe możliwości.

Planowanie postów

Pierwszą funkcją, jaką omówimy, jest planowanie postów i kalendarz redakcyjny. Pod tym hasłem kryje się wiele innych opcji, które sprawią, że publikacja treści będzie jak najskuteczniejsza.

sprout social best times to post

Do dyspozycji masz wiele funkcji, które znacznie skrócą twój czas pracy. Po pierwsze możesz zaplanować post i równolegle przygotowywać go dla kilku profili, na różnych mediach społecznościowych. Po drugie możesz korzystać z własnej biblioteki, z której wybierzesz gotowe elementy postu (np. obrazki czy treści).

Twoje posty będą jeszcze skuteczniejsze dzięki sugestiom contentu przygotowanym przez platformę oraz wskazówkom najlepszych godzin, na które powinno się zaplanować publikację. Do tego współdzielony kalendarz redakcyjny i śledzenie linków znacznie ułatwiają pracę.

Social Listening

Kolejną, można powiedzieć flagową funkcją Sprout Social jest tzw. Social Listening, a więc narzędzie pozwalające na dogłębną analizę potrzeb i zachowań klientów czy też fanów na social media.

sprout social listening

Mówiąc w dużym skrócie, jest o narzędzie pozwalające poznać reakcje innych użytkowników na publikowane przez ciebie treści. Szczegółowe wykresy pomogą ci dowiedzieć się między innymi, kim są twoi odbiorcy (i ilu ich jest), co o tobie mówią, jak cię odbierają (analiza sentymentu) i na ile są zaangażowani w twoją działalność.

Dodatkowo z tą funkcją możesz przyjrzeć się swojej konkurencji, by dostrzec np. braki, jakie mają twoje firmowe profile czy strategie marketingowe. Natomiast podsumowanie zachowań i tendencji twoich odbiorców pozwoli ci wybadać i przeanalizować ogólne trendy.

Automatyzacja

Od narzędzi do zarządzania mediami społecznościowymi oczekujemy prawie zawsze zautomatyzowania niektórych prostych, powtarzających się czynności, które normalnie zabierają nam czas i energię. Nie dziwi więc, że Sprout Social zadbał też o ten aspekt.

sprout social automation

Kiedy myślimy o automatyzacji, przychodzi nam do głowy w pierwszej kolejności automatyczna, zaplanowana publikacja postów. Platforma pomoże ci nie tylko przygotować wszystko z wyprzedzeniem, ale i dobierze odpowiedni czas do publikacji. Posty będą się pojawiać, a ty możesz się wtedy zajmować zupełnie czym innym.

W serwisie możesz ustawić również automatyzację wiadomości. Zostaną one odpowiednio posegregowane i otagowane przez oprogramowanie. A skoro już mowa o wiadomościach, narzędzie pozwala również na ustawienie chatbota dla Facebooka i Twittera.

Zarządzanie

Sprout Social oferuje również całą gamę narzędzi przydatnych do zarządzania nie tylko samymi profilami na mediach społecznościowych, ale i relacjami z klientem i całym zespołem, z którym współpracujesz przy projekcie.

sprout social guide

Jednym z tych narzędzi jest Smart Inbox, czyli inteligentna skrzynka wiadomości, kompatybilna ze wszystkimi mediami społecznościowymi. Z tego poziomu możesz obsługiwać wszystkie kontakty z użytkownikami wchodzącymi w interakcję na twoich profilach. Otrzymasz odpowiednie powiadomienia, a wiadomości zostaną otagowane zgodnie z twoimi potrzebami.

Do tego możesz zarządzać recenzjami twojej firmy publikowanymi w różnych mediach oraz przygotować skuteczne rozwiązania dla kontaktu z klientami przez dedykowany system CRM. Poza tym możesz kontrolować działania twojego zespołu i przydzielać łatwo zadania poszczególnym osobom.

Analityka

Na dobrej platformie do zarządzania social media nie może obejść się bez narzędzi szczegółowych, zaawansowanych analiz. Nie brakuje ich na Sprout Social, a dla każdej sieci społecznościowej przygotowane zostały inne kryteria.

sprout social metrics

Na przykład dla Facebooka są to analizy reakcji, wzrostu liczby fanów oraz organicznych i płatnych wyników. Dla Twittera mamy statystyki postów oraz analizy kampanii pod kątem określonych hashtagów, słów kluczowych i trendów. Na Instagramie możemy poddać analizie relacje, zaangażowanie, wzrost obserwujących czy trendy w hashtagach.

W przypadku LinkedIn przeanalizujemy zaangażowanie, a także profil naszych odbiorców oraz wyniki organiczne i uzyskane za pośrednictwem reklam. Dla Pinterest możemy prześledzić linki i ruch na stronie. Do tego mamy szereg opcji wspólnych dla wszystkich platform, które pozwolą nam porównać wyniki i naszą efektywność.

Sprout Social: cennik i trial

Jeśli chodzi o ceny Sprout Social, prezentują się one jak na poniższym obrazku. Do dyspozycji mamy 3 pakiety: Standard, Professional i Advanced, których cena zaczyna się od $89 za miesiąc (ceny są nieco niższe w przypadku rocznej subskrypcji).

A oto niektóre najważniejsze cechy poszczególnych pakietów:

  • Standard: 5 profili, planowanie postów i kalendarz redakcyjny, narzędzia CRM, monitorowanie profili i słów kluczowych, wspólna skrzynka.
  • Professional: 10 profili, zaawansowane narzędzia analizy, dobór odpowiedniego czasu publikacji, raporty o konkurencji.
  • Advanced: 10 profili, automatyczne śledzenie linków, chatboty, sugestie odpowiedzi.

Każdy kolejny pakiet zawiera to, co poprzedni + dodatkowe opcje. Szczegółowy opis każdego z pakietów znajdziesz tutaj.

Jak widzisz cennik, ale i oferta tej platformy jest skierowana raczej do osób, które już bardziej profesjonalnie zarządzają mediami społecznościowymi – a w szczególności do firm, dla których posiadanie tego typu narzędzi to zwykle konieczność.

Niemniej jednak masz prawo wypróbować Sprout Social zupełnie za darmo. 30 dni – aż tyle trwa bezpłatny okres próbny. Żeby go rozpocząć, nie musisz nawet podawać danych do karty kredytowej – nie obawiaj się więc, że zapomnisz wycofać się z programu na czas.

Wystarczy kliknąć „Start Your Free Trial„. Dla bardziej zaawansowanych pakietów możesz poprosić też o przygotowanie wersji demonstracyjnej indywidualnie dobranej pod twoje media społecznościowe, które na co dzień obsługujesz („Request a demo”).

Opinie o Sprout Social

Na temat doświadczeń ze Sprout Social zdania są podzielone (co dobrze odzwierciedlają recenzje na Trustpilot). Większość osób zachwala funkcjonalność tej platformy, a przy tym zwraca uwagę na przyjemną i profesjonalną oprawę graficzną, która w tym przypadku bardzo wpływa na szybkie i wygodne korzystanie z serwisu.

sprout social opinie
sprout social opinia

Wcześniej zdarzało się, że niektórzy użytkownicy narzekali na obsługę klienta – i w zasadzie to był główny zarzut. Natomiast ostatnie opinie, jakie się pojawiły, są zdecydowanie pozytywne.

Z naszej strony możemy powiedzieć, że faktycznie Sprout Social, szczególnie jako narzędzie do analizy i monitorowania social media, może być bardzo użyteczne. Na minus oceniamy jego cennik, który zwykle przerasta indywidualnych użytkowników i znajduje się w zasięgu klientów biznesowych – firm i agencji social media.

Najlepiej jednak przekonać się samemu, a można to w końcu robić przez miesiąc, za darmo, bez żadnego ryzyka i konsekwencji:

Alternatywy dla Sprout Social

Skoro już wspomnieliśmy o cenie, przyjrzyjmy się nieco alternatywom dla Sprout Social, które być może są w bardziej przystępnej grupie cenowej.

Na pewno mocnym konkurentem jest Iconosquare – platforma, która również posiada narzędzia monitorowania, publikowania i analizowania social media. Jego ceny zaczynają się od $49 miesięcznie, niektóre narzędzia są bezpłatne, a do tego przysługuje 14-dniowy darmowy okres próbny. Co więcej, możesz zdobyć zniżkę 5%, klikając ten link, a następnie w momencie kupna wpisując kod „icopromo5„.

Dobrą alternatywą dla polskich użytkowników może być też rodzimy serwis Brand 24. Oferuje różne pakiety usług na social media, a najtańszy z nich kosztuje 149 zł miesięcznie.

Jeśli natomiast masz naprawdę ograniczony budżet i potrzebujesz tego typu narzędzia bardziej do własnych potrzeb, aniżeli jako duża marka, zachęcam cię do zapoznania się z ofertą Onlypult, gdzie ceny zaczynają się już od ok. $10 miesięcznie.

Odpowiedzi na najczęstsze pytania

Podsumowując ten wpis, przygotowaliśmy jeszcze kilka najczęściej zadawanych pytań dotyczących Sprout Social:

Jak działa Sprout Social i z jakimi platformami współpracuje?

Sprout Social to kompleksowe narzędzie do zarządzania mediami społecznościowymi. Pozwala na podłączenie profili utworzonych w różnych sieciach społecznościowych oraz zarządzanie pracą większego zespołu. Serwis jest kompatybilny z Facebookiem, Instagramem, Twitterem, YouTubem, Pinterestem, LinkedIn, Google Analytics i wieloma innymi.

Jakie funkcje ma Sprout Social?

Platforma ta to zbiór licznych narzędzi. Do głównych funkcji należy planowanie postów i tworzenie kalendarza redakcyjnego, automatyzacja funkcji (w tym chatbot), zaawansowane analizy odbiorców i konkurentów, social listening czyli monitorowanie, jak profil odbierany jest przez społeczność. Do tego dochodzi seria funkcji związanych z obsługą skrzynki wiadomości i z zarządzaniem pracą zespołu.

Ile kosztuje Sprout Social?

Cena zależy od pakietu i systemu subskrypcji. Odpowiednio tańsza jest subskrypcja roczna, ale można wykupić też usługę tylko na miesiąc. Pakiety zaczynają się od $89 (kolejne to $149 i $249). Przez 30 dni można jednak skorzystać z serwisu za darmo.

Czy jest okres próbny? Jak go rozpocząć?

Tak, każdy klient ma prawo skorzystać z okresu próbnego. Aby go rozpocząć, wystarczy kliknąć „Start Free Trial” i podać wymagane, podstawowe dane. Nie musimy podawać danych do karty płatniczej, więc nie ma żadnego ryzyka, że ktoś prędzej czy później pobierze opłatę za korzystanie z usługi.

Jakie są alternatywy dla Sprout Social?

Główną alternatywą dla Sprout Social jest sporo tańszy Iconosquare. Polecamy również polski serwis, także atrakcyjny cenowo – Brand 24.

5/5 - (3 votes)

Czytaj również: