Szukaj
Close this search box.

Teksty SEO: co to, jak je pisać, gdzie sprzedawać i komu je zlecić?

teksty seo

Teksty SEO są niezwykle istotnym elementem zawartości strony internetowej, bloga czy sklepu internetowego. To w dużej mierze dzięki nim właśnie dana witryna znajduje się na szczycie listy wyników wyszukiwania po wpisaniu zapytania, które de facto jest słowem lub frazą kluczową. Mówiąc w skrócie: to dzięki nim znajdujesz to, czego szukasz. A ten, co chciał zostać znaleziony, też się cieszy 😉

Dzisiejszy wpis postanowiliśmy poświęcić tekstom pisanym pod SEO. Wyjaśnimy sobie, czym teksty pod SEO są, a co najważniejsze, jak się je pisze. Sam ocenisz, czy czujesz, że masz do tego predyspozycje, czy też nie.

Omówimy sobie też perspektywę zleceniodawcy i zleceniobiorcy. A więc jeśli potrzebujesz takich treści przygotowanych pod SEO, a sam nie chcesz czy też nie umiesz ich tworzyć, podpowiemy, jak znaleźć kogoś, kto je dla ciebie zrealizuje. Jeśli natomiast sam chcesz pisać takie teksty i znajdować zlecenia, dla ciebie też mamy kilka propozycji. Przy okazji wyjaśnimy też, jak ustalany jest cennik usług związanych z tworzeniem tekstów pod SEO.

Gotowy? W takim razie możemy zaczynać!

Teksty SEO: co to?

Aby wyjaśnić, czym są teksty SEO, musimy najpierw odnieść się do samego określenia „SEO„. Jest to skrót od angielskiego wyrażenia „Search Engine Optimization„, które oznacza po prostu optymalizację strony internetowej tak, by zapewnić jej jak najlepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. A że w celu wyszukania czegoś najczęściej posługujemy się słowami, wpisując frazę, to jasne, że tekst na stronie będzie tu odgrywał kluczową rolę.

Warto tu też zrobić pewne rozróżnienie, mianowicie na działania off-site i on-site – obie grupy mają związek z SEO. Off-site polega na działaniach SEO poza samą witryną i najogólniej opiera się na linkowaniu z innych stron do naszej witryny. Nie zawsze mamy na to wpływ, ale możemy np. zapłacić jakiemuś blogowi, żeby zalinkował naszą stronę, ewentualnie sami stworzyć blogi, które będą linkować do naszej witryny.

Nas w dzisiejszym wpisie będzie interesowała bardziej sfera on-site, o której potocznie mówi się „optymalizacja„. Chodzi o to, by treści na stronie tak zredagować, by jak najlepiej wpływały na pozycjonowanie strony na daną frazę kluczową.

teksty pod seo

Jeśli wiesz, jakie czynniki wpływają na dobre pozycjonowanie i masz zmysł do wynajdywania słów kluczowych, możesz stać się dobrym SEO copywriterem. Wówczas możesz brać zlecenia np. na artykuły na blogi czy różnego rodzaju portale internetowe, ale też opisy produktów w sklepie internetowym, od których często oczekuje się dobrej optymalizacji.

W dalszej części artykułu powiemy po krótce, co trzeba zrobić, że Google „polubił” nasze teksty i nagrodził je wysoką pozycją w wynikach. Jednak zanim do tego przejdziemy, skoncentrujemy się na chwilę na praktycznej stronie zleceń na teksty pod SEO.

Teksty pod SEO: zlecanie i wykonywanie

Wyobraźmy sobie, że masz firmę świadczącą jakieś usługi. Firma oczywiście ma swoją stronę internetową. Nie jest to jednak bardzo nietypowa usługa, a firma jest na rynku stosunkowo od niedawna. Rzecz jasna, po wpisaniu zapytania dotyczącego usługi, wynik ze stroną twojej firmy jest gdzieś na szarym końcu. Jak to zmienić?

Dobrze by było stworzyć bloga, który będzie towarzyszył stronie firmy, a na którym znajdą się artykuły np. z poradami związanymi ze świadczonymi przez ciebie usługami. Powiedzmy, że firma zajmuje się montażem okien. Artykuły mogą dotyczyć wyboru najlepszych okien, wyjaśnienia, na czym polega ich montaż i ile kosztuje itp.

Dlatego ważne jest, żeby po pierwsze, solidnie wybrać frazy kluczowe, które pasują do twojej witryny, a po drugie, znaleźć kogoś, kto będzie w stanie je wykorzystać. Może to być też ktoś, kto weźmie na siebie cały reasearch słów kluczowych i po prostu zaopiekuje się twoją witryną od strony SEO.

Jeśli natomiast to ty chcesz zostać SEO copywriterem, zachęcam cię po pierwsze do przeczytania tego wpisu, gdzie wyjaśniamy, jak szukać zleceń. Na początek dobrze jest skorzystać z pośrednika kontaktującego ze sobą zleceniobiorców i zleceniodawców. W Polsce jedną z bardziej znanych stron tego typu jest Good Content.

Gdzie zamówić treści pod SEO?

Chcesz zoptymalizować treści na swojej stronie pod kątem SEO. Masz dwa wyjścia. Jeśli się kompletnie nie znasz na rzeczy, musisz się oddać w ręce specjalistów i zapłacić za optymalizację nieco więcej. Jeśli natomiast masz plan, wystarczy znaleźć wykonawcę. Mając zestaw słów kluczowych i pomysły na artykuły, oszczędzasz i masz w zasadzie gwarancję, że to, co się pojawi na stronie, będzie spełniało twoje oczekiwania. To jednak opcja tylko dla osób świadomych, które po prostu same nie chcą czy nie lubią pisać.

Kolejne pytanie jest następujące: gdzie szukać copywritera z doświadczeniem SEO? Masz kilka opcji:

  • wystawić ogłoszenie na portalu, w sekcji z ofertami zatrudnienia;
  • ogłosić się np. na Facebooku, w grupie dla copywriterów i freelancerów;
  • skorzystać z platform dla freelancerów, które pośredniczą i pomagają w wystawieniu faktur, np. Useme lub Fiverr;
  • skorzystać z podobnych platform dla copy i content writerów, jak Good Content.

Wystawienie oferty za pomocą tego ostatniego jest naprawdę bardzo proste. Jeśli zależy ci na czasie i nie masz możliwości szukania i weryfikowania na własną rękę copywritera, Good Content to wygodne rozwiązanie. Konto jest bezpłatne, a założyć możesz je tutaj.

good content jak zamawiać

Ustal swój budżet. Pamiętaj, że po odjęciu prowizji platformy i VAT-u do kieszeni copywritera trafia znacznie mniej. Zlecenia nie możesz anulować, jeśli ktoś już je zarezerwuje. Do dyspozycji jest jednak opcja zlecenia prywatnego dla copywritera, który już raz się sprawdził, oraz niewidoczność twoich zleceń dla niektórych copywriterów.

Musisz pamiętać, żeby dobrze podzielić pracę, którą chcesz zlecić do wykonania, i jak najlepiej ją opisać. Wyjaśnij szczegółowo wymagania, a zwiększysz szanse na otrzymanie zadowalającego tekstu już przy pierwszym podejściu. Zawsze jednak możesz go odrzucić lub zgłosić do poprawy.

Teksty SEO: zlecenia dla autorów

Strony z ogłoszeniami, grupy za Facebooku i platformy pośredniczące to oczywiście miejsca, gdzie SEO copywriter może pozyskać zlecenie. Zwracaj uwagę na określenie „SEO” i przy dogadywaniu się wyjaśnij dokładnie, jaki będzie zakres twoich obowiązków. Jeśli sam bierzesz na siebie dobór fraz kluczowych, musisz mieć do tego odpowiednie narzędzia.

Doświadczeni copywriterzy zwykle mają pokaźne portfolio, które jest gwarancją ich umiejętności. Ponadto często sami posiadają swoje strony internetowe, gdzie się reklamują. Jeśli jesteś na początku swojej drogi, łatwiej ci będzie nabrać doświadczenia z platformą Good Content. Aby zacząć współpracę z tym serwisem, musisz:

  • założyć bezpłatne konto, klikając tutaj;
  • zrobić zadanie weryfikujące – napisać oryginalny tekst na min. 500 znaków na zadany temat, z użyciem wskazanej frazy kluczowej;
  • poczekać na weryfikację i aktywować profil.
goodcontent.pl

Zleceniodawcy umieszczają zlecenia w bazie. Jeśli zlecenie dotyczy kilku tekstów, każdy z nich traktowany jest oddzielnie. Możesz np. wybrać tylko jeden z tekstów, których potrzebuje zleceniodawca.

Zapoznaj się szczegółowo z wytycznymi zleceniodawcy. Jeśli masz jakieś wątpliwości, skontaktuj się z nim przez Good Content. Następnie przystąp od razu do pracy – na realizację zlecenia do 4000 zzs masz 6 godzin. Powyżej tego progu doliczany jest czas dodatkowy.

Po zakończeniu zadania składamy je i czekamy na zatwierdzenie, po którym następuje zapłata na nasze konto w GoodContent. Zleceniodawca, w przypadku braku satysfakcji, może odrzucić zlecenie bądź zażyczyć sobie poprawek – na ich wprowadzenie masz 24 godziny.

Odrzucony tekst możesz wykorzystać, jak ci się podoba. Pamiętaj natomiast, że oddawany przez ciebie tekst, zanim trafi do zleceniodawcy, jest sprawdzany przez system antyplagiatowy.

Teksty SEO: cennik

Zastanawiasz się pewnie, ile będziesz musiał zapłacić za teksty pod SEO. Albo ile zarobisz, tworząc takie teksty? Albo jak masz określić swój cennik/budżet?

Niestety ta branża ma to do siebie, że ceny zależą od wielu czynników. Poczynając od cech tekstu, kończąc na zasadach rozliczenia. Usługi, w których pośredniczy np. agencja marketingowa, będą droższe. Prywatny copywriter wystawiający faktury będzie miał prawdopodobnie przystępniejszy cennik.

Zasadniczo ceny zaczynają się najczęściej od kilkunastu złotych za 1000 zzs. Mówimy tu o kimś, kto zna zasady SEO i stworzy tekst zgodny z wytycznymi klienta, zapewne na niezbyt skomplikowany temat. Od ok. 20 zł za 1000 zzs będą usługi zakładające samodzielny reasearch fraz kluczowych i napisanie tekstu wymagającego zdobycia wcześniej bardziej specjalistycznej wiedzy. Każda dodatkowa godzina pracy copywritera będzie po prostu kosztować. I każda jego dodatkowa umiejętność.

zlecenie dla copywritera goodcontent

Na Good Content jako początkujący użytkownicy mamy dostęp tylko do ofert poniżej 9 zł brutto za 1000 zzs. Nie są więc to na ogół wymagające zlecenia. Po udanej realizacji 20 zleceń uzyskujemy dostęp do „poważniejszych” ofert. Odpadają nam natomiast koszty związane z posiadaniem własnej firmy, wystawianiem i rozliczaniem faktur itd.

Na początek jest to dobra opcja, nawet przy tworzeniu tekstów SEO. Może się okazać, że po miesiącu nabierania wprawy jesteśmy w stanie wyciągnąć kilka tysięcy na rękę. A sprawny copywriter nie musi za te pieniądze siedzieć 8 godzin w biurze 😉

Jak pisać teksty SEO?

Prawie na koniec zostawiliśmy krótki podstawowy poradnik, jak pisać teksty SEO. Wymaga to pewnej wprawy i znajomości różnych trików, ale nie jest aż takie trudne. Jeśli masz lekkie pióro, sprawnie posługujesz się słowem i masz intuicję – jesteś już w połowie drogi.

Zasadniczo twoim fundamentem są słowa kluczowe. Do ich wyszukiwania służą specjalne narzędzia. Musisz wczuć się w rolę użytkownika Internetu, potencjalnego klienta i zastanowić, co wpisze w Google i czego będzie się spodziewał po wynikach. Już wiesz? Teraz tylko trzeba odpowiedzieć na jego potrzeby!

Jeśli myślisz, że wystarczy napisać cokolwiek, byle tylko było naszpikowane słowami kluczowymi, cóż… grubo się mylisz. Teksty niskiej jakości nie są lubiane ani przez czytelników, ani przez Google. Po złym tekście SEO od razu widać, że powstał tylko po to, żeby jakoś wcisnąć słowa kluczowe na stronę. Nie ma jednak nic wspólnego z intencjami wyszukiwania. Jest po prostu słaby i nachalny.

Dlatego pierwsze, o co musisz zadbać, to jakość tekstu, który tworzysz. Musi mieć sens, odpowiadać na wątpliwości czytelników, być uporządkowany i stylistycznie na wysokim poziomie. Jeśli będzie spełniał te warunki, czytelnicy zatrzymają się na nim, przeczytają go do końca, a Google cię za to nagrodzi.

Co do słów kluczowych, pamiętaj o najważniejszych elementach: tytule, leadzie, opisie meta i nagłówkach. Podobnie jak tekst powinny zawierać słowa kluczowe, ale nie w nadmiarze! Nie wszystkie nagłówki muszą je zawierać, ważne, by logicznie dzieliły też tekst.

Na koniec zadbaj o odpowiednie, opisane ilustracje do tekstu, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – i gotowe!

Odpowiedzi na najczęstsze pytania

Podsumujmy ten wpis w formie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania:

Czym są teksty SEO?

Teksty SEO to teksty zgodne z zasadami Search Engine Optimization, czyli takie, które służą zapewnieniu stronie jak najlepszych wyników wyszukiwania. Mogą to być np. artykuły blogowe lub opisy produktów. Ważne, by opierały się na konkretnych frazach kluczowych, związanych z zawartością promowanej strony.

Czy pisanie tekstów pod SEO jest trudne?

Nie jest to trudne, jeśli mamy dobry warsztat pisarski, a przy tym znamy kilka zasad związanych z SEO. Jest to trudniejsze, gdy dochodzi do tego wyszukiwanie fraz kluczowych. Wówczas potrzeba specjalistycznego narzędzia i umiejętności, a także sporo intuicji.

Jak zlecić napisanie tekstu SEO?

Możesz ogłosić się, że szukasz SEO copywritera lub skorzystać z platformy pośredniczącej. Taką platformą jest Good Content (oficjalna strona), gdzie wystarczy wystawić ofertę ze stawką i czekać na zgłoszenie się się wykonawcy.

Gdzie szukać zleceń dla SEO copywritera?

Zleceń szukaj na stronach z ofertami pracy, ale przede wszystkim w dedykowanych grupach w mediach społecznościowych. Stałość spływających zleceń możesz sobie zapewnić dzięki pośredniczącej platformie takiej jak Good Content (oficjalna strona). Serwis dostarczy ci wiele ofert, a przy tym dopilnuje, by za usługę ci zapłacono. Rozliczy też za ciebie podatki.

Ile kosztuje test SEO?

Teskty SEO kosztują od kilkunastu złotych za 1000 zzs. Często występującą kwotą jest 20 zł za 1000 zzs, ale wszystko zależy od rodzaju zlecenia. Nieskomplikowane teksty będą tańsze, bardziej specjalistyczne – droższe. Z Good Content zarabiasz na początku 9 zł za 1000 zzs, ale po 20 realizacjach dostajesz dostęp do wyższych stawek.

5/5 - (2 votes)

Czytaj również: